Počinje primena izmena zakona o elektronskom fakturisanju

Novi propisi za PDV obveznike od 1. januara 2024. godine

IzdvajamoPoreziPoslovanjeSrbija

12.12.2023 08:01 Autor: Ljiljana Begović 25

Novi propisi za PDV obveznike od 1. januara 2024. godine Novi propisi za PDV obveznike od 1. januara 2024. godine
Izmene i dopune Zakona o elektronskom fakturisanju, koje su usvojene početkom novembra, biće u primeni od 2024. godine, tačnije od 1. januara. Najvažnije izmene... Novi propisi za PDV obveznike od 1. januara 2024. godine

Izmene i dopune Zakona o elektronskom fakturisanju, koje su usvojene početkom novembra, biće u primeni od 2024. godine, tačnije od 1. januara.

Najvažnije izmene tiču se skraćenja roka za dostavljanje pojedinačne i zbirne evidencije o PDV obavezi na sistemu elektronskih faktura. Rok se skraćuje sa 15. na 10. dan u mesecu.

Poreska savetnica Marija Đorđić iz agencije Experta navodi da to za mesečne obveznike PDV-a znači da će za poreski period od januara 2024. godine pojedinačnu i zbirnu PDV evidenciju morati da dostave na SEF-u do 10. februara.

Kada je reč o prijavi PDV-a i plaćanja obaveze – važe stari propisi, odnosno rok je 15. februar.

Kada su u pitanju tromesečni obveznici, oni će PDV evidenciju na SEF za prvo tromesečje 2024. godine morati da dostave do 10. aprila. Rok za PDV prijavu i plaćanje poreza nije se menjao, ostaje 15. april 2024. godine.

“Ukoliko nakon predaje evidencije dođe do promena u PDV obavezi obveznika, on može da izvrši izmene PDV evidencije u roku od 15 dana nakon isteka meseca u kojem je promena nastala. Na primer, ako obveznik 13. februara izda račun sa datumom prometa iz januara 2024. godine, on može sve do 15. marta da koriguje PDV evidencije na SEF-u (koje je morao da dostavi do 10. februara, pa samim tim račun izdat 13. februara nije mogao prijavljen)”, objašnjava Đorđić.

Foto: Freepik.com

Od septembra 2024. godine privrednike čeka još jedna, krupnija izmena. Prvi put će na sistemu elektronskih faktura biti obuhvaćen i ulazni porez na dodatu vrednost – PDV koji u fakturama obračunavaju dobavljači, i to kroz PDV evidencije.

“Za sada znamo da će evidencije obuhvatiti i ulazni PDV za koji imamo i ulazni PDV za koji nemamo pravo odbitka. Sve druge detalje saznaćemo kada bude donet podzakonski akt, koji se očekuje do leta 2024. godine”, ističe naša sagovornica.

Na kraju, propisana je po prvi put mogućnost brisanja obveznika iz sistema elektronskih faktura. Kako će tačno izgledati ova procedura biće regulisano izmenama Pravilnika o elektronskom fakturisanju, koje bi trebalo da budu donete u roku od 60 dana.

Prema rečima predsednice Udruženja Računovodstvena komora Srbije (RKS) Snežane Mitrović, reforma Zakona o elektronskom fakturisanju je sve suprotno od pozitivnih rezultata koje je trebalo da ostvari.

“Nisu unapređene procedure zbog neusaglašenih zakona i zato što se SEF nalazi izvan posebnog i formacionog sistema Poreske uprave. PDV evidencije na SEF-u su suvišne, osim iskazivanja obaveze za PDV na e-fakturi za izvršene promete. Sve ostale PDV evidencije treba da se vode u glavnoj knjizi i da se izveštavanje Poreske uprave za poreski period vrši na osnovu unapređene PDV prijave do 50 polja, gde je neophodno ukinuti Obrazac POPDV”, zaključuje Snežana Mitrović.

Podsetimo, puna primena e-faktura u privredi počela je 1. januara 2023. godine. Svi privrednici koji su u sistemu PDV-a, dakle i oni u privatnom sektoru, imaju obavezu da šalju i primaju fakture preko sistema elektronskog fakturisanja (SEF).

Propisima je precizirano da se odredbe zakona ne odnose na fizička lica koja nisu obveznici poreza na prihod od samostalne delatnosti. Takođe, određeno je i ko se smatra subjektom javnog sektora. Prema odredbama, na Narodnu banku Srbije se primenjuju odredbe zakona koje se primenjuju na subjekt javnog sektora.

  • DOBRILA

    12.12.2023 #1 Author

    Svaki put nesto novo , i svaki put nesto menjaju..

    Odgovori

  • Lelica

    12.12.2023 #2 Author

    Samo jos novih propisa

    Odgovori

  • Luda kuća

    12.12.2023 #3 Author

    Dokle više pobogu, napraviste haos.

    Odgovori

  • Ludnica

    12.12.2023 #4 Author

    Dokle više pobogu napraviste haos. U praksi je nastalo opšte rasulo zbog neuskladjenosti zakona.

    Odgovori

  • Ola

    12.12.2023 #5 Author

    Od normalnih stvari i pdv prijave gde se tačno znalo gde i kako Napravili.ste.da se ništa ne zna i gluposti koji se evidentira da čovek izgubi kompas gde je sta uneo.

    Odgovori

    • Aleksandar I

      13.12.2023 #6 Author

      To je zato sto u drzavnim organima radi gomila gotovana kojima moramo iseckano na tacni sve predati.Mi im zaradjujemo plate i radimo njihov posao.

      Odgovori

      • marina

        26.3.2024 #7 Author

        tacno tako….strasno da strasnije ne moze biti….

        Odgovori

  • SHALIMAR

    12.12.2023 #8 Author

    Samo ga zakomplikuju na zakomplikovano.Sramota

    Odgovori

  • Struka i znanje

    12.12.2023 #9 Author

    U prvu ste kolege tako je kad zakon kroje ljudi bez ijedne proknjizene promene i predate pdv prijave.

    Odgovori

  • Ljubomir

    12.12.2023 #10 Author

    Mislio sam da preterujemo u papirologiju još od ’80-tih. Ovo danas je deset puta gore i menja se svaki čas. Važno je samo da činovnici sede a da ih svi ostali hrane podacima! Tako i stoka u štali i pilići u kokošinjcu. Belog dana ne vide i nikakvu vezu sa stvarnošću nemaju.

    Odgovori

  • Lazna pravnica Tina

    12.12.2023 #11 Author

    A šta ako neko zaboravi da izda fakturu pa to shvati nakon dva meseca dal će na kolac da nabijaju????

    Odgovori

    • Dugi

      13.12.2023 #12 Author

      Pa naravno kad su mogli turci zasto ne bi i ovi 🤣🤣

      Odgovori

  • DUCA

    12.12.2023 #13 Author

    Samo nešto menjaju.

    Odgovori

  • Dijana

    12.12.2023 #14 Author

    Sve što je iole vredelo je upropašreno . Da li su svesni da mi nismo veštačka inteligencija ,već živa bića od krvi i mesa ,koji imamo i privatne živote . Ovo je sramota šta smo dopustili da nam rade

    Odgovori

  • Zvonimir

    13.12.2023 #15 Author

    Ponovo teoretičari ubijaju praksu. Zadnjih desetak godina je totalni disbalans prakse i teorije ma štetu prakse pa zato ni jedan zakon nije donet a da ubrzo posle toga nije korigovan, dopunjavan išao na izmene i dopune a mahali u Skupštini samo dižu ruke. Za trideset godina bavljenja poslom knjigovođe nikada nisam imao više papira nego u vreme elektronskog poslovanja. A pamtim kada je bilo 14 poreskih stopa i kartice se vodile ručno.

    Odgovori

  • ELLA

    13.12.2023 #16 Author

    Iz Dana u Dan propisi se menjaju samo jos da se postuju

    Odgovori

  • Tesla

    13.12.2023 #17 Author

    Samo ta izmena?! Te molim vas, sta je to…smejurija. Do kraja godine je ostalo jos malo, posle 17.tog ocekujem bar jos deset izmena zakona o legalnom lopovluku nad narodom i uvodjenje SEF-a na na plovak WC solje i najnoviji softver drzave za elektronsko slanje listica toalet papira u zbirni centar poreske uprave, naj kasnije do 2. u mesecu posle meseca,koji prethodi trecem a nije prvi, a moze da bude, a ne mora…ipak moze 4…ne 6…nakon isteka roka kazne su od 1.500.000 pa do 100.000.000.000.765 din ili koliko nam treba.

    Odgovori

    • Svetlana

      13.12.2023 #18 Author

      Zaista bi bila smejurija da nije istinito

      Odgovori

  • SENSEI

    13.12.2023 #19 Author

    Na svakih godinu dana se nesto menja i prilagođava

    Odgovori

  • Srki

    13.12.2023 #20 Author

    Jedva čekam da SEF bude obaveza za sve, ne želim više nijedan papir da imam i prekucavam brojeve u knjige Hoću da sa dva klika uvezem fakturu u knjigovodstveni program sa popunjenenim PDV poljem. Jedva čekam septembar 2024 da se konačno izbaci i POPDV obrazac (mada i to program sve popunjava). SEF je jedina dobra stvar koju je ova vlast donela i to mi je višestruko ubrzalo knjigovodstvo.

    Odgovori

  • Dobrila kao dobar knjigovodja

    13.12.2023 #21 Author

    Srki ima smisla za šalu😅😅😅😅

    Odgovori

  • Nenad

    13.12.2023 #22 Author

    Ima li kraja ovom ludilu oko SEFa? Počev od krajnje lošeg programa za rad na SEFu koji kao da su radili programeri početnici, a mi korisnici smo im test o okruženje, pa otuda i česte izmene programa. Neusaglašenosti različitih zakona je ogroman problem koji stvara zbrku i zabunu kod korisnika, pa tako imamo situaciju da jedna radnica celog dana rešava probleme sa kolegama iz drugih firmi jer niko više ne može da isprati sve promene, sva mišljenja stručnjaka. I da skratim jednim konkretnim pitanjem za pisce uredbi, naredbi, tumačenja, mišljenja (a izgleda da su to jedni te isti): kako je validan za knjiženje i odbitak prethodnog PDV-a fiskalni račun sa npr. benzinske pumpe, na kome od podataka moje firme postoji samo PIB, a e-faktura mora da sadrži naziv, adresu, PIB, matični broj firme itd. I samo jedan od tih podataka da nije tačan ili potpun, počinje „igranka“ sa odbijanjem fakture, pisanjem izjave o nekorišćenja PDV-a pa zvanje dobavljača i ubeđivanje da mora da pošalje novu fakturu. A onda tek igra sa datumima (prometa, izdavanja fakture, slanja na sef, nastanka poreske obaveze). Jedno opšte ludilo!

    Odgovori

  • NELY

    6.7.2024 #23 Author

    sto jednostavno ako moze komplikovano

    Odgovori

  • Emilija

    9.7.2024 #24 Author

    Treba o sve ispratiti

    Odgovori

  • Uciha

    20.11.2024 #25 Author

    Stalno nesto novo

    Odgovori

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

    Biznis.rs newsletter

    Prijavite se na biznis.rs newsletter i budite uvek u toku sa najnovijim finansijskim i ekonomskim temama značajnim za društveni razvoj.

    Vaša e-mail adresa će biti korišćena isključivo za potrebe slanja newslettera, a u skladu sa Politikom privatnosti.