Istraživanje portala Biznis.rs: Indija kao svetska ekonomska sila (2)

Veliki potencijal za saradnju srpskih i indijskih kompanija u IT sektoru, poljoprivredi, turizmu…

AgrobiznisHi-techInfrastrukturaInvesticijeSvet

16.7.2023 08:01 Autor: Miljan Paunović 1

Veliki potencijal za saradnju srpskih i indijskih kompanija u IT sektoru, poljoprivredi, turizmu… Veliki potencijal za saradnju srpskih i indijskih kompanija u IT sektoru, poljoprivredi, turizmu…
IT sektor danas čini oko osam odsto indijske privrede naspram manje od jednog procenta pre oko 30 godina, kaže Rišad Premdži (Rishad Premji), predsednik... Veliki potencijal za saradnju srpskih i indijskih kompanija u IT sektoru, poljoprivredi, turizmu…

IT sektor danas čini oko osam odsto indijske privrede naspram manje od jednog procenta pre oko 30 godina, kaže Rišad Premdži (Rishad Premji), predsednik kompanije Vipro (VIPR.NS), jednog od IT giganata u ovoj azijskoj zemlji.

Sve u svemu, indijski tehnološki sektor zapošljava više od 5,4 miliona ljudi, prema trgovačkoj grupi Nasscom, iako tim brojem dominira upravo IT segment. Oko 290.000 novih radnih mesta u tehnološkom sektoru otvoreno je u finansijskoj godini koja je završena u martu, ali Nasscom upozorava na „globalne smetnje“ u tekućoj godini, preneo je Reuters.

Srbija sa Indijom na ovom polju ne sarađuje od juče. Naime, saradnja u oblasti informacionog društva i informaciono-komunikacionih tehnologija (IKT) odvija se na osnovu Memoranduma o razumevanju između Ministarstva trgovine, turizma i telekomunikacija Republike Srbije i Ministarstva elektronike i informacionih tehnologija Republike Indije o saradnji u oblasti informacionih tehnologija i elektronike, potpisanog 13. oktobra 2016. godine. Ovim Memorandumom je predviđeno formiranje Zajedničke radne grupe za informacione tehnologije i elektroniku čiji je zadatak da definiše metodologije, mehanizme i procedure za razvoj aktivnosti predviđenih navedenim memorandumom, naveli su iz Privredne komore Srbije za Biznis.rs.

Iz PKS-a dodaju da postoji interes srpske strane za razvoj saradnje na polju investicija, IKT istraživanja, u oblastima informacione bezbednosti i IKT u obrazovanju, kao i ponudi podrške i eventualnih sugestija i predloga po pitanju regulative razvoja novih usluga telekomunikacija, razvoja broadbanda, e-servisa, kao i sveukupne razmene znanja i iskustva između dve zemlje.

Indija može biti dobra šansa za saradnju sa srpskim IT sektorom, jer obe zemlje imaju razvijenu ovu privrednu granu i stručne kadrove u tom području, kaže za Biznis.rs docent dr Veljko M. Mijušković sa Ekonomskog fakulteta u Beogradu.

Foto: Pixabay

Mijušković navodi nekoliko razloga zašto bi saradnja između Indije i Srbije u IT sektoru mogla biti korisna.

„Pre svega zbog tehničkog znanja i stručnosti. Indijske kompanije i programeri su poznati po svojoj tehničkoj stručnosti i iskustvu u raznim područjima, kao što su softverski razvoj, mobilne aplikacije, veštačka inteligencija, analitika podataka i druge tehnologije. Ova stručnost može biti korisna za srpski IT sektor“, ističe naš sagovornik.

IT kompanije imaju iskustvo u radu na velikim projektima i pružanju skalabilnih, perspektivnih rešenja. To u praksi znači da ako srpske IT kompanije zahtevaju brzu ekspanziju ili su im potrebni fleksibilni resursi, indijske firme mogu pružiti podršku u tom smislu.

„Indija je poznata po svojoj konkurentnoj cenovnoj ponudi u području IT usluga. Indijske kompanije mogu pružiti kvalitetne usluge po povoljnijim cenama u poređenju s nekim drugim regijama. To može biti privlačno za srpska preduzeća koje žele smanjiti troškove razvoja i održavanja IT projekata“, objašnjava Mijušković i dodaje da indijske IT kompanije imaju globalno iskustvo, jer često rade na projektima za klijente širom sveta.

„One imaju iskustvo u radu s međunarodnim klijentima i razumeju globalne trendove i zahteve tržišta. Ovo iskustvo može biti vredno za srpske IT firme koje žele proširiti svoje poslovanje na međunarodno tržište“, ističe.

Docent dr Veljko M. Mijušković / Foto: privatna arhiva

Poljoprivredni sektor ima jaku konkurenciju

S obzirom na to da Srbija želi jaču saradnju sa ovom azijskom zemljom i na polju prehrambene industrije, nekoliko zemalja mogu se smatrati konkurentima domaćim proizvođačima.

Naime, Indija je jedan od ključnih kupaca brazilskih poljoprivrednih proizvoda. Brazil ima velike poljoprivredne površine i proizvodi raznoliku hranu, uključujući soju, kukuruz, govedinu i druge proizvode. Potom su tu Sjedinjene Američke Države. Američki farmeri proizvode velike količine žitarica, soje, piletine, mlečnih proizvoda i drugih poljoprivrednih proizvoda. Indija je jedno od potencijalnih tržišta za američke izvoznike.

Sledi Kina, koja je poznata po proizvodnji pirinča, pšenice, povrća, voća i drugih poljoprivrednih proizvoda. Kina i Indija su međusobno važna tržišta za svoje poljoprivredne proizvode. I Indiji geografski mnogo bliža od Srbije – Australija. Ona je renomirana po svojoj proizvodnji pšenice, govedine, jagnjetine i drugih poljoprivrednih proizvoda. Indija je važan potrošač australijskih poljoprivrednih proizvoda, posebno žitarica.

Mijušković kaže da iako se ove zemlje mogu smatrati konkurentima u privlačenju indijske saradnje u poljoprivredi, Srbija ima svoje jedinstvene prednosti i potencijale u poljoprivrednom sektoru.

„Povećanje saradnje s Indijom može se podstaći kroz razmenu iskustava, tehnologije i znanja, zajedničke projekte i trgovinske aranžmane koji bi omogućili da obe zemlje ostvare koristi od razvoja poljoprivrede“, ističe naš sagovornik.

Foto: Pixabay

Srbija takođe ima nameru da privuče što veći broj turista iz Indije, ali i tu je konkurencija jaka, te mora da ponudi nešto što druge zemlje Evrope nemaju. Mijušković kaže da Hrvatska, Grčka, Turska, Španija i Italija privlače veliki broj indijskih turista, zbog svoje bogate istorije, ali i gastronomije, kulturne baštine i morskih predela.

„Važno je napomenuti da je konkurencija među turističkim destinacijama dinamična i da se trendovi i preferencije turista mogu menjati tokom vremena. Srbija takođe ima svoje jedinstvene turističke atrakcije i potencijale, poput bogate istorije, kulture, prirodnih lepota i gastronomije, te pravilnim promovisanjem i usmeravanjem marketinških napora može privući indijske turiste“, smatra naš sagovornik.

Polemika koja se vodi u javnosti odnosi se na geografski položaj dve zemlje. Naime, Indija je prilično udaljena od Srbije, ali ipak – peta je ekonomska sila na svetu i ide ka tome da 2075. godine postane druga, odmah iza Kine. Srbija je mala zemlja, ali može da iskoristi svoje potencijale i da dobru ponudu Indiji, koja bi, naravno bila isplativa.

Docent Mijušković očekuje da se, iako nam je Indija teritorijalno daleka, u narednom periodu svakako intenzivira saradnja u IT oblasti, poljoprivredi, turizmu, energetici, obrazovanju i farmaciji.

„Ostvarenje ovih potencijala i rezultata prilično zavisi od političke volje, trgovinskih pregovora, investicija i poslovnih angažmana između dveju zemalja. Održavanje redovnih sastanaka, poslovnih foruma i promocija investicionih mogućnosti može pomoći u razvoju i jačanju dalje privredne saradnje između Srbije i Indije“, ističe Veljko Mijušković.

Foto: Pixabay

Bollywood kao mogućnost saradnje filmskih produkcija

Sjedinjene Američke Države imaju Hollywood, a Indija ima Bollywood koji parira poznatijoj svetskoj produkciji. Srbija može na neki način da ostvari saradnju i sa indijskom filmskom produkcijom, najpre u razmeni iskustava, znanja i eventualnim zajedničkim projektima.

Mijušković izdvaja nekoliko potencijalnih perspektiva za srpske filmske profesionalce.

„Moguće je ostvariti koprodukcijske aranžmane između srpskih i indijskih produkcijskih kuća za zajedničko stvaranje filmova. Ova vrsta saradnje omogućila bi kombinovanje snaga, resursa i kreativnosti dvaju filmskih industrija i stvaranje visokokvalitetnih projekata s međunarodnom privlačnošću. Zatim su tu festivali, gde bi srpski filmski profesionalci mogli učestvovati na indijskim filmskim festivalima, poput Mumbai Film Festivala, gde mogu predstaviti svoje filmove, uspostaviti kontakte s indijskim filmašima i distributerima, te promovisati srpsku filmsku industriju“, ističe naš sagovornik.

Docent sa Ekonomskog fakulteta dodaje da Srbija nudi raznolike lokacije za snimanje filmova, od slikovitih planina do urbanih gradova, koji mogu biti privlačni za indijske filmadžije.

„Promovisanje Srbije kao destinacije za snimanje filmova i reklama može privući indijske filmske produkcije i stvoriti mogućnosti za saradnju sa lokalnim filmskim profesionalcima. Kao što je nedavno istaknuto, već 40 projekata je realizovano u našoj zemlji“, ističe Mijušković.

Pročitajte i prvi deo našeg istraživanja: Da li je Indija nova ekonomska šansa za Srbiju?

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

    Biznis.rs newsletter

    Prijavite se na biznis.rs newsletter i budite uvek u toku sa najnovijim finansijskim i ekonomskim temama značajnim za društveni razvoj.

    Vaša e-mail adresa će biti korišćena isključivo za potrebe slanja newslettera, a u skladu sa Politikom privatnosti.