Potpisivanje kolektivnog ugovora najavljeno za 1. decembar

Vozači nezadovoljni platom i šestodnevnom radnom nedeljom

Firme u fokusuSrbijaU fokusuVesti

25.11.2021 10:52 Autor: Stefan Petrović 1

Vozači nezadovoljni platom i šestodnevnom radnom nedeljom Vozači nezadovoljni platom i šestodnevnom radnom nedeljom
Predsednik sindikata Gradskog saobraćajnog preduzeća (GSP) „Evro vozač“ Jovan Maljević rekao je na konferenciji za novinare da se svakodnevno vrše pritisci na radnike koji... Vozači nezadovoljni platom i šestodnevnom radnom nedeljom

Predsednik sindikata Gradskog saobraćajnog preduzeća (GSP) „Evro vozač“ Jovan Maljević rekao je na konferenciji za novinare da se svakodnevno vrše pritisci na radnike koji su podneli tužbe protiv firme zbog smanjenja naknade za topli obrok, kao i zbog uvođenja šestog radnog dana u nedelji. On je dodao i da informacija da je plata 65.000 dinara nije tačna, već da osnovna zarada ne prelazi 39.000 dinara.

Predsednik sindikata vozača GSP-a Nebojša Mitrović rekao je da se zaposleni koji su podnosili tužbe kažnjavaju premeštanjem u pogone koji su najudaljeniji od mesta njihovog stanovanja, kao i da se u prethodne dve nedelje oni vode na informativne razgovore.

Kako u razgovoru za Biznis.rs kaže pravnik Mario Reljanović, ukoliko poslodavac zaposlenom isplaćuje zaradu koja je niža od dogovorene, radnik svakako može sudskim putem da traži razliku. Ukoliko, prema njegovim rečima, poslodavac daje isplatne listiće zaposlenima, trebalo bi videti šta na njima piše.

“Ako je poslodavac izjavio da je zarada 65.000 dinara možda je mislio na bruto zaradu, koja uključuje u sebi osnovnu zaradu (onu za koju zaposleni tvrde da je 39.000), zaradu za radni učinak, uvećanu zaradu, kao i sve pripadajuće doprinose i porez na zaradu. Ako oni zaista rade šest dana u nedelji po osam časova dnevno, svakako moraju primati značajan deo uvećane zarade, pa je moguće da tu dolazi do značajnog povećanja u odnosu na osnovnu platu”, kaže Reljanović.

Upitan da prokomentariše navode zaposlenih da poslodavac vodi određenu vrstu politike kažnjavanja prema onima koji se sudskim putem suprotstavljaju uslovima rada, Reljanović kaže da se, iz njegovog dosadašnjeg iskustva na nesavesnim poslodavcima, odnos nikada nije promenio ako je na početku bio loš usled objektivnih problema zbog kojih su zaposleni bili nezadovoljni.

Ipak, kada je reč o prebacivanju zaposlenih u udaljenija mesta, Reljanović kaže da poslodavac ima pravo na izmenu mesta rada zaposlenog bez njegove saglasnosti do 50 kilometara, čak i bez aneksa ugovora o radu u nekim slučajevima kada je reč o kratkotrajnom prebacivanju, ali da zaposleni svakako mogu da se obrate sudu ukoliko je premeštanje izvršeno bez obrazloženja.

Putnici ulaze u gradski prevoz noseći maske
Foto: Tanjug/Nikola Anđić

„Formalno gledano, prebacivanje je zakonito sa stanovišta Zakona o radu u smislu organizacije posla. Ipak, ukoliko se ono vrši na nezakonit način, bez obrazloženja, ili kao deo vršenja pritiska (odnosno zlostavljanja na radu) ili diskriminacije sindikalnih poverenika/članova, zaposleni uvek može potražiti sudsku ili drugu zaštitu, u zavisnosti od vrste kršenja zakona“, naglašava on.

Postavlja se pitanje od kakve je to koristi, pošto je Jovan Maljević naveo da, i kada stigne presuda u korist zaposlenog za nezakonito umanjenje zarade, pošto se pobedi javno preduzeće na tri nivoa – osnovnom, apelacionom i kasacionom sudu, menadžment neće da postupi po nalogu suda. Takođe, on je ukazao da se istovremeno u GSP-u povećava broj zaposlenih, ali ne i broj vozača.

„Pre godinu dana imali smo 5.500 zaposlenih i 2.800 vozača, sad imamo 6.500 zaposlenih i 2.500 vozača, naglasio je Maljević. Da bi popunili red vožnje uvodi se šesti radni dan, suprotno kolektivnom ugovoru koji kaže da je radno vreme vozača 40 sati nedeljno“, naveo je Maljević.

Prema Zakonu o radu, kako je pojasnio Reljanović, radna nedelja može biti šestodnevna i to nije sporno, ali broj radnih sati samo izuzetno može prelaziti 40 časova. 

Međutim, prema Zakonu o radnom vremenu, posadama vozila u drumskom prevozu i tahografima je, kako je dodao Reljanović, dozvoljeno nedeljno radno vreme do 48 časova, računajući i prekovremeni rad u četvoromesečnom proseku, a nedeljno radno vreme može iznositi do 60 časova.

„Ovaj zakon je dosta liberalniji od Zakona o radu i prema tom posebnom režimu poslodavac u ovom konkretnom slučaju ne krši zakon“, rekao je Reljanović.

Ipak, za razliku od toga, radnici GSP-a kažu da su na ovaj način  prisiljeni da rade na svoju štetu i protiv bezbednosti saobraćaja. Predsednik sindikata „Evro vozač“ Jovan Maljević najavio je da bi 1. decembra trebalo da bude potpisan Kolektivni ugovor.

  • Mega Tzar

    29.11.2021 #1 Author

    Smanjiti cenu prevoza ,povećati broj vozila i kontrole sa policijom, ubaciti eko vozila u GSP i povećati plate vozačima. Rešenje postoji.

    Odgovori

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

Biznis.rs newsletter

Prijavite se na biznis.rs newsletter i budite uvek u toku sa najnovijim finansijskim i ekonomskim temama značajnim za društveni razvoj.

Loading...