Izvoz za Rusiju zaustavljen, velika konkurencija i na drugim tržištima

Kome će voćari ove godine prodavati svoje proizvode?

AgrobiznisAnalizaBiznisPoslovanjeU fokusu

29.3.2022 17:38 Autor: Marija Jovanović 13

Kome će voćari ove godine prodavati svoje proizvode? Kome će voćari ove godine prodavati svoje proizvode?
Proizvođači jabuka u Srbiji 80 odsto svoje proizvodnje izvozili su na rusko tržište. Tu je i drugo voće poput jagoda i višanja, koje je... Kome će voćari ove godine prodavati svoje proizvode?

Proizvođači jabuka u Srbiji 80 odsto svoje proizvodnje izvozili su na rusko tržište. Tu je i drugo voće poput jagoda i višanja, koje je dominantno odlazilo u Rusku Federaciju, a koje bi tek trebalo da pristigne, ali je kompletan izvoz u ovu zemlju pod ogromnim znakom pitanja, kaže za Biznis.rs dr Aleksandar Leposavić iz Instituta za voćarstvo u Čačku.

“Kompletan izvoz voća već je stao jer se niko ne usuđuje da šalje kontingente zbog neizvesnosti, tako da je vrlo upitno šta će se dešavati sa voćem koje stiže kasnije pošto ne znamo kakva će biti situacija i rasplet svih ovih događaja u budućnosti”, kaže Leposavić.

Što se tiče globalnog statusa našeg voćarstva kada je u pitanju izvoz, agroekonomski analitičar Milan Prostran smatra da on nije zavidan i da je neophodno akcenat staviti na prerađivački sektor i domaću potrošnju.

“Nama, kada je u pitanju jabuka, konkurišu dva najveća evropska proizvođača – Poljska i Italija. Poljska je najveći proizvođač jabuka sa 2,5 miliona tona godišnje, dok je Italija sa 2,4 miliona tona druga po proizvodnji. Mi tražimo neka druga tržišta, ali moramo da budemo svesni da smo u problemu sa proizvodnjom od 250.000-300.000 tona na godišnjem nivou u odnosu na proizvođače koji proizvode više od dva miliona tona”, ističe Prostran u razgovoru za Biznis.rs.

On podseća da je i Poljska, kao i mi, podizala zasade da bi izvozila u Rusiju, ali kada su Rusiji uvedene sankcije 2014. godine oni su se preorijentisali, pronašli neka druga tržišta i sada su nam ozbiljan konkurent ukoliko želimo da idemo u neke treće zemlje.

“Poljska koja je 99 odsto bila orijentisana ka Rusiji za ovih sedam-osam godina našla je neka nova tržišta, gde mi sada verovatno teško možemo da uđemo”, dodaje Prostran.

Foto: Pixabay.com

Iako je Srbija faktički imala privilegiju kada su Poljaci bili u problemu zbog izvoza, ni Rusi nisu sedeli skrštenih ruku već su podizali velike plantaže jabuka, tako da su odnosi već bili “zategnuti” i pre sukoba Rusije i Ukrajine. 

“Bilo je i dosta marifetluka, pa kada nismo imali dovoljno jabuka naši su uzimali iz Poljske i to reeksportovali u Rusiju, koja je otkrila da to nisu naše jabuke. Samim tim problemi su bili sve kompleksniji, a zahtevi ruskih kupaca sve izraženiji – od veličine, boje, pakovanja”, ocenjuje naš sagovornik.

Agroekonomski analitičar Milan Prostran ističe da je pored jabuka od ostalog srpskog voća u Rusiju odlazila i malina, suva šljiva, ali i trešnje i breskve. Kada je reč o novim tržištima, poput dalekih zemalja Azije i Afrike, on nije optimista imajući u vidu cene energenata i dizel goriva koje će uticati ne samo na brodski, već i na sve ostale vrste transporta. Evidentno je da će te cene ići gore, a samim tim naši proizvođači neće biti konkurentni.

Prerađivački sektor uništen brojnim privatizacijama

Pored pronalaska novih tržišta, dugoročno rešenje Prostran vidi u preradi i domaćoj potrošnji. Iako se o reindustrijalizaciji prehrambene industrije govori već 20 godina, za sve to vreme nije ništa urađeno, ocenjuje on i podseća da je domaća prerada stradala sa brojnim privatizacijama.

„Mi smo imali ogromnu prerađivačku industriju, Šapčanku u Šapcu, Crvenu zvezdu i Crvenu zastavu u Kruševcu i Kragujevcu. Sada je tu domaći Nectar i Rauch koji je došao iz Austrije. Sve ostalo su još uvek prilično skromni kapaciteti“, kaže naš sagovornik.

“Da ne bude samo da nam je izvoz spas ili propast. Mi smo nažalost uništili prerađivački industriju, ali smo oživeli Budimku u Požegi, koja je nekada od našeg voća pravila marmeladu. Imamo dve fabrike sokova, morali bismo deo voća da preradimo u najkvalitetnije sokove i da iskoristimo za proizvodnju marmelada, džemova, ali i da stimulišemo domaću potrošnju”, ističe Prostran.

On podseća da je nekada svako preduzeće po zakonu imalo utvrđene tople obroke, kao što i danas imaju neke državne firme. To je bila ogromna potrošnja koja bi sada mogla da se sprovede i kada je pitanje voće u vrtićima, školama, na različitim kongresima i događajima, kako bi se stimulisala domaća proizvodnja, a samim tim i potrošnja.

“Mi smo podizali savremene plantaže pod jabučnjacima računajući prvenstveno na izvoz. Dakle, manje smo se bavili pitanjem prerade i domaće potrošnje. To su nama dve kritične tačke. I izvoz će se u nekom momentu otvoriti, ali mi smo i pre toga bili zabrinuti kako ćemo plasirati jabuke s obzirom na to da su velike plantaže podignute u Rusiji i da oni svakako štite svoje proizvode“, zaključuje Prostran.

  • GOCA BG

    29.3.2022 #1 Author

    Ozbiljan problem imaju,verujem da ce naci novo trziste inpored konkurencije ili da plasiraju robu kod nas…

    Odgovori

  • IVAN

    29.3.2022 #2 Author

    Izgleda nikome

    Odgovori

  • STRELAC

    29.3.2022 #3 Author

    Pa konacno i da nama ostane kvalitetan domaci proizvod.Pune su bile prodavnice poljskih jabuka koje se beru nezrele i sazrevaju po hladnjacama.

    Odgovori

  • MAJALG

    29.3.2022 #4 Author

    Nazalost covek je u pravu, fikusirali smo se iskljucivo na izvoz, a nismo pokusali da kroz preradu povrca proizvedemo sto kvalitetnije vocne preradjevine koje bi plasirali kako na domace tako i na strano trziste.

    Odgovori

  • BRANA19

    30.3.2022 #5 Author

    Treba im pomoci i naci novo trziste , kad je već situacija ovakva…

    Odgovori

  • Vockica

    30.3.2022 #6 Author

    Mora da se nađe adekvatno rešenje, i novo tržište.. Veliki je ovo problem!

    Odgovori

  • Anna

    30.3.2022 #7 Author

    Krajnje je vreme da se okrene domaćem tržištu. Naša deca su željna dobrog kvalitetnog voća. Sigurna sam da će ova situacija imati za posledicu bolju cenu i ponudu domaćeg voća.

    Odgovori

  • STRAHINJA

    30.3.2022 #8 Author

    Bice zatgnuto svakako

    Odgovori

  • NINO

    30.3.2022 #9 Author

    Naci ce se resenje, nikada nije ostalo bez resenja. Srbi su to….

    Odgovori

  • SANJA

    30.3.2022 #10 Author

    Resenje se mora naci.

    Odgovori

  • IRINA

    30.3.2022 #11 Author

    Zar nisu izlagali uDubajiu možda se tu i nađe potecijalno tržište za plasiranje proizvoda

    Odgovori

  • Lelica

    30.3.2022 #12 Author

    Kod nas je uvek problem,za sta nam sluzi nase domace trziste?

    Odgovori

  • CELEKRALJ

    31.3.2022 #13 Author

    Naći će se rešenje za naše voće, samo nek ga ima.

    Odgovori

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

    Biznis.rs newsletter

    Prijavite se na biznis.rs newsletter i budite uvek u toku sa najnovijim finansijskim i ekonomskim temama značajnim za društveni razvoj.

    Vaša e-mail adresa će biti korišćena isključivo za potrebe slanja newslettera, a u skladu sa Politikom privatnosti.