da li će veći troškovi proizvodnje biti prebačeni na potrošače?

Vrednost litijuma na tržištu diktira cene električnih vozila

AutomobiliBiznisLifestyle

27.1.2022 12:07 Autor: Redakcija Biznis.rs 2

Vrednost litijuma na tržištu diktira cene električnih vozila Vrednost litijuma na tržištu diktira cene električnih vozila
Litijum je u poslednje vreme doživeo zapanjujući rast cena, s obzirom na to da se električna vozila odnosno industrija električnih vozila sprema da dostigne... Vrednost litijuma na tržištu diktira cene električnih vozila

Litijum je u poslednje vreme doživeo zapanjujući rast cena, s obzirom na to da se električna vozila odnosno industrija električnih vozila sprema da dostigne veće targete, sa više ekološki i društveno savesnih potrošača, nego ikada do sada.

Ovo dovodi do veće promene u potražnji za održivim, ekološki prihvatljivim proizvodima, posebno kada je u pitanju transport, što je u poslednje vreme blagodat za industriju električnih vozila. Strožiji propisi o emisiji ugljenika i vlade koje su se obavezale da će učiniti više na neutralnosti ugljenika takođe su se pobrinule da električna vozila dobiju mnogo više na značaju, piše Capital.com.

Litijum, koji je glavna komponenta u akumulatorima za EV automobile, u poslednje vreme je zabeležio veliki rast cena od oko 400 odsto, što je s jedne strane dovelo do zabrinutosti o tome kako će to uticati na industriju električnih vozila. Osim nastojanja da se smanji uticaj ugljenika u atmosferi, na skok cena je uticao i novi talas Covida-19.

Za razliku od tradicionalnih derivata kao što je nafta, koja doživljava privremeni porast cena jer se poremećaji u lancu snabdevanja ublažavaju i zaostale potražnje nestaju, očekuje se da će u bliskoj budućnosti cena litijuma nastaviti da raste.

Pojedini proizvođači litijumskih baterija suočili su se sa većim troškovima proizvodnje, koji su rasli bržim tempom od cene njihovih baterija. To je uticalo da se donesu i neke teške odluke, jer su se troškovi usluga morali uzeti u obzir, kao i veća ulaganja u istraživanja i inženjering.

Ovo je navelo i investitore i potrošače da se zapitaju da li će proizvođači konačno biti primorani da prebacuju troškove na potrošače, usled povećavanja troškova proizvodnje. U kombinaciji sa širom inflacijom, koja je u poslednje vreme dostigla višegodišnje maksimume u Velikoj Britaniji, Sjedinjenim Američkim Državama i evrozoni, teret prebacivanja troškova na potrošače izgleda kao sve verovatnija opcija.

Finansijski analitičar u AJ Bell-u Deni Hjuson (Danni Hewson), prokomentarisala je da je to zagonetka na koju treba brzo da se odgovori. Ona se zapitala kako ubediti milione ljudi da kupe električni automobil kada su cene još uvek daleko veće od onih za motore sa unutrašnjim sagorevanjem.

„Alijansa Renault/Nissan/Mitsubishi ulaže milijarde dolara dodatnog novca kako bi unapredila svoje planove. VW se kladi da bi sledeća generacija baterija mogla da promeni stanje na tržištu, dok posmatra putanju kretanja cene litijuma“, rekla je Hjuson i dodala da je skok cene od 400 odsto ogroman i uz zabrinutost da proizvođači ostvare nove projekte, to je situacija koja može postati mnogo gora pre nego što postane bolja. Realno, proizvođači će morati da pronađu način da ublaže rastuće troškove.

„Potrošači trenutno nemaju dovoljno gotovine, osećaju pritisak inflacije i mnogi neće biti spremni da promene svoje navike osim ako opcija EV nije samo po istoj ceni kao alternativa, već i jeftinija, rekla je Hjuson i dodala da može doći i do natezanja konopca između vlada koje žele da konstantno smanjuju emisiju štetnih gasova i napreduju ka Pariskom sporazumu iz 2015. i potrošača koji nisu voljni da plate iz svog džepa više, da bi postigli isto električnim modelom automobila.

Ovo bi takođe moglo dovesti do značajne revolucije kineske dominacije na ovom tržištu, pošto se fokus pomera sa zapadne proizvodnje, gde su problemi u lancu snabdevanja najveći. Takođe, to bi mogao biti signal za početak nove proizvodne ere, za budućnost sa nižim emisijama ugljenika, gde relevantnost SAD drastično opada, kao što je to bilo 1970-ih u pogledu nafte.

Prema navodima u u dokumentu pod nazivom „white paper“, objavio ga je OneCharge, više od 70 odsto ukupnog kapaciteta proizvodnje litijum-jonskih baterija kontroliše Kina.

Dalje se u ovom dokumentu pominje ukoliko Kina odluči da smanji snabdevanje ili dramatično podigne cene litijuma, to bi naštetilo sektoru transporta i logistike SAD, koji brzo prelazi na električna vozila sa litijumskom baterijom.

S obzirom da se Kina za sada suočava sa sopstvenim posledicama Covid-19, tek treba da se vidi kako će to nastaviti da utiče na cene litijuma u ​​bliskoj budućnosti, piše Capital.com.

  • VERA

    27.1.2022 #1 Author

    Litijum je prevaziđen, svako ce se elekticna vozila koristiti sa drugim baterijama.

    Odgovori

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena.

Biznis.rs newsletter

Prijavite se na biznis.rs newsletter i budite uvek u toku sa najnovijim finansijskim i ekonomskim temama značajnim za društveni razvoj.

Loading...