Fiskalne kase i novi propisi za prodavce preko interneta
4.11.2022 08:01 Autor: Ljiljana Begović 6
Od stupanja na snagu novog Zakona o fiskalizaciji obavezu da poseduju fiskalnu kasu imaju i trgovci koji preko interneta prodaju svoje proizvode ili usluge. Po starim propisima oni nisu morali da izdaju fiskalne račune.
Podsetimo, od 1. januara 2023. godine razmena e-faktura biće u potpunosti obavezna i u transakcijama unutar privatnog sektora, čime će biti završen proces prelaska na novi način rada, započet u maju ove godine.
U sistem je prvo ušao javni sektor, uz obavezu da u međusobnim transakcijama izdaje i prima elektronske fakture, ali i deo privatnog sektora. Privrednici koji posluju sa javnim sektorom takođe su od 1. maja morali da izdaju fakture kroz SEF, a od 1. jula i da ih primaju, ne samo od subjekata javnog sektora već i od privatnika koji odaberu da ih dostave kroz elektronski sistem. Tako se do početka jula u SEF registrovalo više od 46.000 privrednika.
Firme i preduzetnici koji sami isporučuju robu kupcima dužni su da svaku isporuku fizičkim licima sprovedu kroz fiskalnu kasu. Prilikom isporuke robe neophodno je ispostaviti račun kupcu. Podaci o potrošaču na računu nisu neophodni, ali je važno da su iskazani podaci isporučioca, kao i vrsta, količina i cena robe.
U skladu sa Zakonom o trgovini prodavac je dužan da poseduje isprave o proizvodnji, nabavci i prodaji robe, naročito sa podacima o poslovnom imenu, adresi, PIB-u i matičnom broju, odnosno broju iz odgovarajućeg registra proizvođača ili dobavljača, broju i datumu izdavanja isprave, nazivu, mernoj jedinici i količini robe, nabavnoj ceni, zaduženju za vlastitu robu, prodajnoj ceni robe.
Poreski savetnik Đerđ Pap objašnjava za Biznis.rs na koji način se može registrovati internet prodavnica.
“Internet prodavnica je ustvari način vršenja delatnosti koji se može organizovati u svim zamislivim oblicima organizovanja privrednih društava. Najčešći oblici su d.o.o. i preduzetnička radnja, a registruju se kao i svaki drugi privredni subjekt te forme u Agenciji za privredne registre (APR), s tim da se kao pretežna (osnovna) delatnost upisuje 47.91. – trgovina na malo posredstvom pošte ili preko interneta”, ističe Pap.
Pre početka vršenja prodaje robe i proizvoda na malo preko veb sajta, društvenih mreža i slično, potrebno je da nadležni organ u preduzeću ili vlasnik preduzetničke radnje donese odluku o prodaji.
Prema rečima poreskog savetnika, u odluci treba da bude navedeno da će se privredni subjekt pored registrovane delatnosti baviti i prodajom putem interneta. Odluka o proširenju delatnosti ne registruje se u APR-u, ali je potrebno da postoji i da je zavedena u knjigu odluka.
Takođe, obaveze prodavaca koji svoje proizvode ili usluge nude preko interneta uređuje Zakon o zaštiti potrošača. Svi subjekti koji prodaju robu putem interneta su u obavezi da kupca detaljno informišu o ceni proizvoda, da pruže opis tehničke ili druge karakteristike, da istaknu garantni period ako je reč o tehničkoj robi.
“Članom 56 Zakona o zaštiti potrošača propisana je obaveza da kupci budu informisani o uslovima reklamacije. Obaveštenje o reklamaciji i o odustajanju od prodaje i vraćanju robe prodavac je obavezan da vidno postavi na stranici na kojoj prodaje proizvod”, objašnjava naš sagovornik.
Još jedna novina očekuje kako potrošače, tako i prodavce koji se bave trgovinom putem interneta. Naime, ministri EU su potpisali dokument i to je bila poslednja faza pre nego što Evropska unija dobije dugo očekivani propis – Zakon o digitalnim uslugama.
Iz Brisela poručuju da se očekuje da nacionalna tela i Evropska komisija obezbede uslove kako bi se propisi sprovodili. Velike tehnološke kompanije već neko vreme lobiraju kako bi ublažili zahteve koje donosi ovaj zakon, a posebno one koji se odnose na ciljano oglašavanje i razmenu podataka o korisnicima, piše Politika.
Zakon će, pre svega, zabraniti ciljano oglašavanje zasnovano na religiji, seksualnoj orijentaciji ili etničkoj pripadnosti pojedinca, a ni maloletna lica neće moći da budu predmet oglašavanja. Velike onlajn platforme, kao što je na primer Facebook, moraće da pruže transparentne algoritme za korisnike. U obrazloženju ovog propisa se navodi da će velikim kompanijama takođe biti zabranjena „manipulacija platformama koje utiču na demokratske procese i bezbednost“.
Pročitajte još:
Uz jasno objašnjenje velike kompanije će biti u obavezi da uklanjaju nezakonit sadržaj i obezbede korisnicima mogućnost žalbe. Takođe će morati da obezbede ključne podatke korisnicima kako bi „pružili bolji uvid u to kakvi sve rizici na mreži postoje“. Interesantno je da će onlajn prodavnice morati da čuvaju osnovne informacije o trgovcima na svojoj platformi kako bi pojedinci koji prodaju ilegalnu robu ili usluge bili lakše locirani.
To je možda i najznačajnija promena za potrošače, jer će sada znati od koga kupuju proizvode na internetu, odnosno da li prodavci rade legalno..
MARKO7
4.11.2022 #1 AuthorPa i treba tako uraditi, nit plaćaju porez niti ništa
VOJKAN
4.11.2022 #2 AuthorZakon se toliko brzo menja da nije lako ispratiti šta je sve aktuelno
GOCA BG
4.11.2022 #3 AuthorNaravno da treba,njima je mnogo teze uci u trag sto se poslovanja tice,ne treba da budu izuzeti od ostalih pravnih subjekata..
DUSICA
5.11.2022 #4 AuthorI treba da imaju fiskalnu kasu.
LEKI
5.11.2022 #5 AuthorSvakako da je ovo neophodno i vazno ,kako bi inace bilo sve regularno
Lelica
6.11.2022 #6 AuthorPa i vreme je,zasto bi oni bili postedjeni u odnosu na ostale firme koje regularno izmiruju svoje obaveze.