energetska kriza ne remeti planove najvećih ekonomija Evropske unije

Nemačka i Francuska rešavaju problem javnih punjača za e-automobile na evropskim putevima

AutomobiliInfrastrukturaInvesticijeIzdvajamo

23.10.2022 08:01 Autor: Miljan Paunović 23

Nemačka i Francuska rešavaju problem javnih punjača za e-automobile na evropskim putevima Nemačka i Francuska rešavaju problem javnih punjača za e-automobile na evropskim putevima
Vodeće evropske zemlje rade na jačanju infrastrukture puteva, a problem im pravi i nedovoljan broj javnih punjača za električna vozila (EV). S obzirom na... Nemačka i Francuska rešavaju problem javnih punjača za e-automobile na evropskim putevima

Vodeće evropske zemlje rade na jačanju infrastrukture puteva, a problem im pravi i nedovoljan broj javnih punjača za električna vozila (EV). S obzirom na to da je u toku energetska kriza, ovaj problem se na neki način komplikuje, ali to ne znači da najveće ekonomije Starog kontinenta ne rade na tome da pronađu rešenje i deo svog budžeta namene za postavljanje što većeg broja punjača za baterije EV.

U tu svrhu nemačka vlada je u sredu odobrila plan ulaganja 6,3 milijarde evra (6,1 milijarda dolara) u naredne tri godine za brzo povećanje broja stanica za punjenje električnih vozila širom zemlje, kao deo nastojanja da se postigne neto nulta emisija štetnih gasova i pojača elektrifikacija putne mreže.

Plan predviđa povećanje broja stanica za punjenje, i to 14 puta – sa sadašnjih 70.000 trebalo bi da dostigne cifru od milion do 2030. godine. Fokus bi bio na izgradnji stanica u lokalnim samoupravama koje trenutno nisu dovoljno snabdevene, piše Reuters.

Istovremeno je cilj da se do iste godine na nemačkim putevima broj EV sa sadašnjih 1,5 miliona popne na čak 15 miliona. Ostale mere u vladinom planu uključuju ubrzavanje državnih odobrenja za izgradnju punjača.

„Naš cilj je ubrzano širenje infrastrukture za punjenje EV, pojednostavljenje ovog procesa i olakšanje ljudima da pređu na ovu vrstu automobila“, rekao je savezni ministar saobraćaja Volker Vising (Volker Wissing) i dodao da se elektromobilnost brzo povećava, te da moraju biti brzi.

U vreme rata u delu Evrope Nemačka očekuje eksponencijalni rast tržišta električnih vozila i vlada želi da ga učini privlačnijim za kupce i navede ih da pređu na ovu vrstu vozila, rekao je Vising na konferenciji za novinare nakon što je vlada odobrila plan.

Foto: Pixabay.com

Ovi planovi, kao što smo pomenuli, dolaze u vreme velike energetske krize, te nemačka vlada planira da ograniči cene električne energije, a ministar je izrazio nadanja da ova kriza neće poremetiti dugoročne klimatske ciljeve.

Nakon ovog saopštenja usledile su pomešane reakcije industrijskih udruženja, koja su se dugo žalila da vlada ne ide u korak sa brzim širenjem EV. Nemačko udruženje automobilske industrije (VDA) saopštilo je da je potez vlade važan korak i da je brzina implementacije predloga sada ključna. BDEV poslovno udruženje za energetiku i vodu, saopštilo je da će predlozi dovesti do većeg planiranja i državne kontrole, nazvavši to „skupim ukrašavanjem prozora“.

Širom Evrope (uključujući Veliku Britaniju i članice EFTA), električna vozila na baterije (BEV) povećala su svoju popularnost u prvoj polovini ove godine, čineći 11,6 odsto svih registracija novih automobila. Ovo je više u odnosu na udeo od 7,6 procenata u istom periodu prošle godine. Sve u svemu, broj BEV prodatih u prvoj polovini 2022. godine porastao je za 31,6 odsto na godišnjem nivou, piše Autovista24.

Ipak, EV infrastruktura ne odgovara ovom tempu rasta, a to realno znači da bi uskoro moglo doći do podele između zemalja sa dobro razvijenom električnom mrežom i onih koje to nemaju. Pritom, Evropska komisija nastoji da prekine prodaju svih novih vozila bez nulte emisije do 2035. godine, te će pitanje infrastrukture u budućnosti biti jedna velika tema.

U junu 2022. godine Evropsko udruženje proizvođača automobila (ACEA) je objavilo rezultate istraživanja koji ukazuju na problem. Polovina javnih punjača za EV nalazi se u samo dve zemlje EU: Holandiji (29,4 odsto punjača) i Nemačkoj (19,4 procenata). Ove nacije čine samo deset odsto teritorije EU, što znači da preostalih 90 odsto mora da deli 51,2 procenta trenutne infrastrukture za punjenje.

Razlika između rangiranja u nalazima ACEA-e je ogromna, pri čemu Holandija ima 1.600 puta više punjača od zemlje sa najlošijom infrastrukturom, Kipra. Zapravo, Holanđani imaju više punjača od 23 druge zemlje članice zajedno.

Takođe postoji jasna podela između zemalja Centralne i Istočne Evrope i Zapadne Evrope. Rumunija je, na primer, šest puta veća od Holandije u pogledu teritorije, ali ima samo 0,4 odsto evropske mreže za punjenje.

Da li rešenje donose Francuzi?

S obzirom na nedostatak električnih punjača za EV vozila u dobrom delu EU, Renault planira da izgradi mrežu stanica za punjenje električnih automobila duž auto-puteva širom Evrope, saopštila je jedinica za usluge e-mobilnosti francuskog proizvođača automobila Mobilize Power Solution.

Prva stanica za punjenje biće otvorena za nekoliko meseci u južnoj Francuskoj, a planirano je da do sredine 2024. godine usledi još 200 stanica u Francuskoj, Belgiji, Italiji i Španiji, saopštio je Mobilize, dodajući da je u odmaklim razgovorima sa potencijalnim partnerima o finansiranju mreže.

Punjenje električnog automobila
Renault Zoe na električnom punjaču/Flickr @Ivan Radić

Razviti adekvatnu infrastrukturu za punjenje i ponuditi vozačima zgodna rešenja tokom putovanja jedan je od glavnih izazova sa kojima se suočavaju proizvođači električnih vozila, pošto baterije generalno nude manji radijus vožnje od rezervoara za gorivo i potrebno im je mnogo duže vreme punjenja, preneo je Reuters.

Renault, čija je vrednost akcija pala za skoro 70 odsto od početka 2018. godine, daleko je od toga da bude lider na evropskom tržištu električnih vozila. Ali kompanija nastavlja sa planovima da podeli svoje poslovanje sa električnim vozilima i motorima sa unutrašnjim sagorevanjem, i pokušava da se takmiči sa rivalima kao što su Tesla i nemački gigant Volkswagen.

Iz Renaulta su najavili da će javni punjači biti instalirani blizu auto-puta, imaće i prostorije za vozače da odmore dok se vozilo napaja energijom, biće dostupni 24 sata dnevno i imaće i kutke za igru za decu i osveženje. Mobilize je istakao da će koristiti stacionarni sistem za skladištenje veličine malog kontejnera, koji može da puni do šest običnih automobila bilo koje marke u isto vreme.

„Ovo će nam omogućiti da punimo ove kontejnere veoma nežno, bez ometanja električne mreže“, rekao je Nikolas Šoti (Nicolas Schottey), šef Mobilize Power Solutions.

  • LJUBIŠA

    23.10.2022 #1 Author

    Problem nastaje zbog situacije i sa energentima i električnom energijom zbog kompletne situacije
    Rusija-Ukrajina…

    Odgovori

  • JANA

    23.10.2022 #2 Author

    Polako se prikljucujemo Evropi ,prvo Francuzi i Nemci ,posle ostali

    Odgovori

  • TATJANA

    23.10.2022 #3 Author

    Taman mislimo da smo krenuli korak napred, a ono unazad

    Odgovori

  • Milovan94

    23.10.2022 #4 Author

    Teško da će oni brzo rešiti taj problem. Dosta je komplikovana situacija naročito danas

    Odgovori

    • SNEZANA

      23.10.2022 #5 Author

      Svakako se svi nadamo najboljem resenju.

      Odgovori

  • MARKO7

    23.10.2022 #6 Author

    Pa videćemo valjda će se rešiti

    Odgovori

  • BIJUTI27

    23.10.2022 #7 Author

    Sve je ovo idealno, ali u nekoj dalekoj budućnosti

    Odgovori

  • GOCA BG

    23.10.2022 #8 Author

    Kao sto su sada pumpe,udkoro ce ta mesta biti za punjenje automobila.Samo da ne potraje dugo kriza oko energenata,da to sve moze normalno da funkcionise…

    Odgovori

    • Lelica

      23.10.2022 #9 Author

      U teoriji sve funkcionise,u praksi malo teze.

      Odgovori

  • MARA

    23.10.2022 #10 Author

    Obzirom da je prodaja električnih vozila porasla, sasvim je logično da treba rešiti i problem javnih punjača.

    Odgovori

  • VILENJAK

    23.10.2022 #12 Author

    Dobro i sagradiće se stanice za el. punjenje.. Hoće li biti struje, kažu li i to?

    Odgovori

  • DANIJELA

    23.10.2022 #13 Author

    Elektricni automobili su svakako buducnost.

    Odgovori

  • ZVEZDICA01

    23.10.2022 #14 Author

    U budućnosti će umesto pumpi biti sve za el.punjenje, jer to je buducnost…

    Odgovori

  • SRDJAN

    23.10.2022 #15 Author

    Eh kad bi i našu infrastrukturu sredili to bi bilo bas dobro

    Odgovori

  • LEPOSAVA

    23.10.2022 #16 Author

    Pa cak je i ova sitiacija vezana za rat….

    Odgovori

  • FRUIT04

    23.10.2022 #17 Author

    I treba da ih Bude sto vise, elektro je buducnost

    Odgovori

  • BRANA19

    24.10.2022 #18 Author

    21 vek , smislice se već nesto.

    Odgovori

  • VOJKAN

    24.10.2022 #19 Author

    Novi problemi sa novom tehnologijom

    Odgovori

  • DEKSI

    24.10.2022 #20 Author

    Videcemo kako ce to biti

    Odgovori

  • Mladja

    25.10.2022 #21 Author

    Bilo bi dobro da se na autoputu možeš prikačiti na punjač i toku vožnje dopu javati baterije.

    Odgovori

  • MIŠKOVIĆ

    25.10.2022 #22 Author

    To rade zbog svojih potreba. Svakako korisno

    Odgovori

  • NATI29

    25.10.2022 #23 Author

    Mogli bi nama da pomognu

    Odgovori

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

Biznis.rs newsletter

Prijavite se na biznis.rs newsletter i budite uvek u toku sa najnovijim finansijskim i ekonomskim temama značajnim za društveni razvoj.

Loading...