Prelaskom na cloud tehnologije ugostitelji mogu da povećaju svoj profit

Kolike su provizije za oglašavanje smeštaja na poznatim svetskim platformama?

BiznisInovacijeNovacPreduzetnikTurizam

25.8.2022 13:36 Autor: Marija Jovanović 7

Kolike su provizije za oglašavanje smeštaja na poznatim svetskim platformama? Kolike su provizije za oglašavanje smeštaja na poznatim svetskim platformama?
Srbija prati trend prelaska na moderne cloud tehnologije, ali u tome znatno kaska za zapadnim zemljama. Prema oceni stručnjaka, stanje u turizmu je na... Kolike su provizije za oglašavanje smeštaja na poznatim svetskim platformama?

Srbija prati trend prelaska na moderne cloud tehnologije, ali u tome znatno kaska za zapadnim zemljama. Prema oceni stručnjaka, stanje u turizmu je na nivou kraja 20. i samog početka 21. veka.

Ugostitelji i hotelijeri i dalje na recepciji koriste sveske ili Excel, online rezervacioni sistem je retkost, dok specijalizovane aplikacije za goste kao što su online check-in i naručivanje usluga i hrane putem aplikacije skoro i da ne postoje iako su to sve bitne stvari koje umnogome povećavaju broj direktnih rezervacija, odnosno potrošnju.

Oglašavanje objekata na poznatim svetskim platformama poput Booking-a i Airbnb-a nije novost. Oni koji žele da ponude svoje smeštajne kapacitete domaćim i stranim gostima za početak moraju da imaju definisano šta je to što izdaju – da li je u pitanju hotel, hostel, apartmani, vila… Neophodne su i profesionalno odrađene fotografije, opis smeštaja, informacije o sadržajima i dodatnim uslugama koje nude.

U Srbiji je, prema podacima kojima raspolaže bonitetna kuća CompanyWall, u ovom trenutku aktivno 2.146 preduzeća koja pružaju usluge smeštaja, odnosno u kategorijama hotela, odmarališta, kampova, auto-kampova i ostalih smeštaja.

„Ipak, neke platforme imaju i određene uslove. Primera radi, Expedia ne dopušta manjim smeštajima koje imaju ispod pet smeštajnih jedinica da se oglase, Airbnb se više koristi od strane vlasnika apartmana i vila, a Booking svima dopušta oglašavanje, uz minimalne zahteve i iz tog razloga je najveća rezervaciona platforma na svetu“, objašnjava za Biznis.rs Ilija Milović, osnivač i tehnički direktor kompanije OTA Sync koja se bavi pružanjem softverskog rešenja za upravljanje hotelima i apartmanima u više od 14 zemalja.

Foto: Pixabay.com
Foto: Pixabay.com

Provizije za oglašavanje smeštaja na poznatim svetskim platformama variraju, te pojedine imaju fiksnu proviziju, dok druge naplaćuju naknade i od vlasnika i od gosta.

“Booking.com ima fiksnu proviziju i ona u Srbiji iznosi 12 odsto od realizovanih rezervacija, a ako želite da postanete Preferred Partner, odnosno da imate malo veću vidljivost, morate im isplatiti 15 odsto provizije i postoji Prefered Partner+ opcija za koju imate najveću vidljivost, ali je provizija 20 odsto. AirBnB nudi opciju gde vlasnik plaća tri odsto, a od gosta naplaćuje do 20 odsto ili vlasnik može da odluči da AirBnB-u plaća 15 odsto i tada gost ne plaća ništa. Expedia grupacija naplaćuje 18 odsto fiksno. Postoje još sajtovi poput HotelBeds-a koji kao što samo ime kaže radi isključivo sa hotelima i naplaćuju 24 odsto i cTrip koji postaje sve popularniji jer je fokusiran na kinesko tržište i oni naplaćuju 15 odsto po ostvarenoj rezervaciji”, ističe Milović.

U slučaju overbookinga vlasnici uglavnom plaćanju penale

Komentarišući načine na koji pomenute platforme štite goste, ali i one koje nude smeštajne kapacitete, naš sagovornik podvlači da svaki od ovih sajtova, osim AirBnB-a, štiti gosta tako što garantuje da će pronaći alternativni smeštaj u slučaju da u originalno rezervisanom smeštaju soba nije kao na slikama, nije slobodna (overbooking) ili postoji neki problem sa samim objektom zbog kojeg gost ne može biti primljen.

“Dakle, u tom slučaju gost poziva korisničku podršku dostupnu 24/7 i nakon objašnjenja problema, a u slučaju overbookinga, to jest nemogućnosti vlasnika da primi gosta, podrška određenog online kanala prodaje nalazi alternativni smeštaj sličan ili bolji od originalnog i kako je najčešće novi last-minute rezervisani smeštaj skuplji od originalnog razliku u ceni fakturišu vlasniku originalnog smeštaja i on je dužan to da plati ako želi nastaviti saradnju sa tim online kanalom prodaje”, navodi Milović.

On objašnjava da je ovu praksu prvi započeo Booking.com. Po tome su postali poznati i jako popularni tako da se overbooking kod njih uvek obije o glavu vlasniku i zato je vlasnicima lakše da sami nađu alternativni smeštaj za gosta kog ne mogu da prime nego da prepuste to samom veb sajtu. Te razlike u ceni su drastične pošto je politika sajta da gost skoro uvek dobije za klasu bolji smeštaj, odnosno može da odbija sve ponuđeno dok ne dobije nešto što mu se dopada.

“Kod AirBnB-a je malo drugačija situacija. Oni ne garantuju da će vam naći alternativni smeštaj već vam u potpunosti refundiraju novac uvećan za iznos do 100 dolara u zavisnosti od veličine problema koji imate, a samom vlasniku koji nije ispoštovao rezervaciju naplate do 100 dolara”, dodaje on.

Prema rečima našeg sagovornika, upravo zbog nepostajanja online rezervacionog sistema na sajtu većine smeštaja u Srbiji strani turisti se okreću online agencijama poput Booking.com-a, AirBnB-a, Expedia-e, i zbog benefita za goste i sigurnosti u to da će dobiti smeštaj koji su rezervisali, ako ne i bolji, prilikom prvog dolaska u Srbiju.

“Ovo važi i za domaće i za strane turiste. Jedina je razlika ukoliko su već posetili smeštaj u koji ponovo planiraju da idu. Tada će, u većini slučajeva, pozvati vlasnike direktno znajući da će sve biti kao po dogovoru i odlučuju se na direktnu rezervaciju pošto to najčešće znači i određeni popust. Tada sam vlasnik nema trošak provizije prema agenciji koji, kada se saberu svi popusti, iznosi i do 40 odsto”, zaključuje Milović.

Server soba je odavno prošlost

Na pitanje kako ocenjuje stanje u turizmu, ugostiteljstvu i hotelijerstvu u Srbiji i koliko ovi sektori koriste savremene tehnologije u poslovanju, naš sagovornik kaže da Srbija prati trend prelaska na moderne cloud tehnologije koje imaju nebrojeno mnogo benefita u odnosu na stare sisteme i načine rada, samo se to dešava mnogo sporije nego na zapadu.

“I dalje se najviše koristi – verovali ili ne – sveska ili Excel na recepciji i za revenue management, a u pojedinim objektima koji su odlučili da investiraju u tehnologiju dobijaju preporuke da koriste on-premise sisteme koji su stvar prošlosti. Jer, zašto bi iko u današnjem vremenu imao server sobu pored recepcije i sve svoje podatke pohranjivao na lokalnom hard disku, uz velike troškove setup-a i instalacije, kada može izbeći u potpunosti taj rizik i trošak prostora, novca i odgovornosti, i pristupati podacima brzo sa bilo koje lokacije”, kaže Ilija Milović, osnivač i tehnički direktor OTA Sync kompanije.

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

    Biznis.rs newsletter

    Prijavite se na biznis.rs newsletter i budite uvek u toku sa najnovijim finansijskim i ekonomskim temama značajnim za društveni razvoj.

    Vaša e-mail adresa će biti korišćena isključivo za potrebe slanja newslettera, a u skladu sa Politikom privatnosti.