Srpsko e-commerce tržište nastavlja da raste 10 odsto godišnje
AnalizaBiznisMoja firmaPreduzetnikU fokusu
9.9.2021 14:01 Autor: Marko Andrejić
E-commerce tržište Srbije raste i rašće prosečnom stopom od 10 odsto godišnje u narednih nekoliko godina, a do 2024. očekuje se da će broj e-kupaca porasti 23 odsto. Tako ćemo na internetu Srbije sa trenutna tri stići do četiri miliona potencijalnih korisnika, kaže za Biznis.rs Ljiljana Ahmetović, direktor Shoppstera i član Upravnog odbora eCommerce Asocijacije Srbije.
Ona ističe da je srpsko e-commerce tržište relativno malo i u fazi sazrevanja. Tradicionalne i elektronske kupovine su uporedno zastupljene i, prema njenim rečima, i dalje postoji prostor za nadogradnju ovog procesa, ali su se i okolnosti poslovanja, zajedno sa čitavim tržištem, ubrzano promenile u prethodne dve godine zahvaljujući pandemiji.
Naša sagovornica ocenjuje da su mehanizmi online trgovine velikom delu domaćeg tržišta još uvek delimična ili potpuna nepoznanica, a da su e-commerce tržišta razvijenijih zemalja prevazišla edukativni pristup u kojem je velikom broju zainteresovanih kupaca i prodavaca neophodno prvo pojasniti koncept “one-stop shop-a”, online platforme na kojoj je moguće pronaći gotovo sve.
„Na internetu Srbije se nalazi oko tri miliona potencijalnih korisnika, dok je e-commerce penetracija tržišta oko 48 odsto. Pandemija je preko noći brojne kupce, ali i preduzetnike – velike i male – “gurnula” u digitalizaciju i naša dužnost je bila i ostala da svima poželimo adekvatnu dobrodošlicu u e-commerce svet. Trebalo bi, naravno, imati u vidu i da je stanovništvo Srbije pretežno starije. Prosečan stanovnik ima više od 40 godina i njega odlikuju navike koje su vezane za tradicionalne načine kupovine. I dalje postoji trend da osoba istražuje na internetu željeni proizvod, čak oko 65 odsto korisnika to radi, ali sam čin kupovine se obavlja na fizičkim lokacijama. Ovaj trend je u padu poslednjih nekoliko godina i padaće u narednom periodu još više, s porastom udela milenijalaca u ukupnoj online trgovini”, navodi Ljiljana Ahmetović.
Ona kaže da se velika svetska e-commerce tržišta trenutno takmiče u naprednim uslugama i visokotehnološkim inovacijama u dostavi, logistici i skladištenju robe, jer njihovi kupci većinski ne sumnjaju u stubove online trgovine – jednostavnost, brzinu, bezbednost. Međutim, kako kaže, naši kupci su još uvek mahom nepoverljivi, i do njihovog poverenja se dolazi postepeno, razumevanjem svih nedoumica i potreba, bez agresivnog trgovačkog pristupa.
“Pandemijski trend kupovine sa globalnog nivoa se preneo i na Srbiju. Kod nas je donedavno bilo važno da poručeni proizvod stigne u ispravnom, neoštećenom stanju u dogledno vreme. Cena proizvoda je često bila jedan od primarnih faktora kupovine, dok je vreme dostave bilo nešto niže na lestvici prioriteta prosečnog srpskog kupca. Ali, ove navike se menjaju. Brza i kvalitetna dostava je tokom proteklog perioda postala specifična prednost u e-commerce poslovanju. Učesnici koji budu u mogućnosti da organizuju dostavu u sopstvenoj režiji ili da razviju kvalitetne partnerske odnose sa kurirskim službama imaće prednost nad ostalim konkurentima”, objašnjava Ljiljana Ahmetović i dodaje da je jedna od odlika našeg tržišta i nepoverenje u online kupovinu zbog velikog broja naloga na društvenim mrežama koji prodaju robu široke potrošnje, a nemaju registrovan pravni okvir poslovanja.
Moda doživela najveći „prinudni“ rast online prodaje
Prema njenim rečima, Srbiju takođe odlikuje i veća zastupljenost kupovine putem mobilnih uređaja.
“Generalno posmatrajući, najzastupljenije prodajne kategorije u Srbiji su odeća i obuća, hrana i piće, putovanja, bela tehnika, mali kućni aparati, baštenska oprema, igračke, nameštaj, proizvodi za ličnu negu, elektronski proizvodi i mediji. Veliku ulogu u trendovima online trgovine trenutno ima, naravno, pandemija, a tu je do najkritičnijih promena došlo u kategoriji mode. Mnogi kupci koji su bili vični isključivo retailu i sasvim legitimnom principu “moram to da vidim svojim očima”, odjednom su bili prinuđeni da se prvi put oprobaju u naručivanju odeće ili obuće preko interneta. Moda je, dakle, doživela najveći “prinudni” porast online prodaje, a naručivanje odeće i obuće se pokazalo kao odlična dobrodošlica u e-commerce svet i komfor koji pruža u odnosu na odlazak u tržne centre, to jest maloprodajne objekte”, navodi članica UO eCommerce asocijacije Srbije.
U razvijenim zemljama hrana i piće zajedno sa odećom zauzimaju najviše pozicije na listi, dok su knjige, filmovi i sličan elektronski sadržaj na visokom trećem mestu.
Radi se i na unapređenju dostave
U Srbiji su i dalje zastupljena plaćanja prilikom same dostave – plaćanje pouzećem, kao i plaćanja kroz uplate na račun putem opštih uplatnica. To bi bila jedna od specifičnosti srpskog tržišta koje Srbija deli sa zemljama Južne Evrope – Španijom, Italijom, Portugalom i drugim. Ovo je karakteristika na koju bi trebalo da se pripreme svi potencijalni e-commerce igrači, navodi naša sagovornica.
“Pored uplata na račun, zastupljena su i plaćanja debitnim i kreditnim karticama. Kada su u pitanju načini dostave, u Srbiji se ubrzano radi i na unapređenju tog polja. Sada postoje usluge klasične dostave, ekspres dostave, preuzimanje paketa na određenoj lokaciji.”
Ljlljana Ahmetović smatra da će eCommerce Asocijacija Srbije igrati najvažniju ulogu u modernizaciji domaćeg e-commerce tržišta.
Pročitajte još:
“Iz haotičnog perioda prve godine pandemije izašli smo kao pobednici, a sada prelazimo u organizovaniji, temeljniji i sveobuhvatniji pristup online trgovini sa ciljem da od “prinudne” digitalizacije trgovine pređemo u jasno definisano, prijatno, komforno, moderno online okruženje za svakog kupca i prodavca. Asocijacija okuplja vrhunske stručnjake koji se online trgovinom bave godinama, i svaki član našeg Upravnog odbora doprineće svojom ekpertizom da e-commerce u Srbiji dosegne nivo kojim se mogu pohvaliti najrazvijenija tržišta u svetu. Poseban akcenat stavlja se na edukaciju.”
Upravo je kontinuirana edukacija stanovništva o pogodnostima i benefitima e-commerce trgovine kao takve jedan od glavnih faktora za dalji razvoj.
“Faktor koji ima krucijalni uticaj je kupovna moć i standard stanovništva. Postoji korelacija između nivoa standarda stanovništva i udela e-commerce trgovine u ukupnoj trgovini neke zemlje. Razvoj domaćih sisitema mobilne naplate, kao i dolazak ostalih svetskih provajdera plaćanja uz adekvatnu logistiku i zakonodavne okvire, dovešće do još veće ekspanzije elektronskog poslovanja u našoj zemlji”, zaključuje Ljiljana Ahmetović.