Koje vrste usluga eUprave građani najviše koriste?
15.2.2022 11:18 Autor: Marija Krsmanović 19
Od početka digitalizacije svedočili smo mnogim promenama u administraciji zbog kojih su se nekima od nas, u početku barem, nove procedure činile komplikovanim. Ipak, portali kao što je eUprava postali su deo svakodnevnice čak i onima koji nisu vični tehnologiji, pa broj zahteva za različite vrste digitalnih sertifikata i dokumenata neprestano raste.
Imajući to u vidu, Biznis.rs je zanimalo koje vrste usluga eUprave naši sugrađani najviše koriste i šta to dalje implicira. Odgovore na ova pitanja dala nam je projektna menadžerka u Institutu za razvoj i inovacije Nevena Nikolić.
Kako Nikolić navodi, posmatrajući podatke o dosadašnjim korisnicima, najpopularnije usluge su podnošenje zahteva za izdavanje parking karte ili mesta za osobe sa invaliditetom, kao i one direktno ili indirektno vezane za uslove koje je stvorila pandemija virusa Covid-19.
“Popularne Covid-19 usluge su izdavanje EU digitalnog zelenog sertifikata, iskazivanje interesovanja za vakcinaciju i eZakazivanje za PCR testiranja. Pored toga, ljudi u Srbiji koriste i usluge za plaćanje nadoknada i taksi putem eUprave, izdavanje uverenja za vođenje krivičnog postupka, izdavanje uverenja iz kaznene evidencije pravnih lica, zahtev za izdavanje vozačke dozvole”, kaže Nikolić, dodajući da jedna od usluga koja nije na ovom spisku, a koja je pre početka panedemije bila veoma popularna, jeste zahtev za izdavanje nove zdravstvene knjižice.
Prema njenim rečima, usluge eUprave vezane za pandemiju su jasne, a razlog velike popularnosti ostalih e-usluga vezan je za njihovu neophodnost.
“Kada nešto podrazumeva dugo čekanje u redu, nekoliko odlazaka na šalter, ili kada građani nisu sasvim sigurni koju dokumentaciju treba da prilože i gde tačno mogu podneti zahteve, eUprava predstavlja efikasno rešenje. Na ovom portalu su usluge koje su dostupne na nacionalnom nivou prilično jednostavne za korišćenje i predstavljaju svojevrsnu uštedu vremena, a to privlači građane”, objašnjava Nikolić.
Upitana da li ovakva statistika može usloviti smer digitalizacije i, u slučaju da može, koji bi to smer bio, Nevena Nikolić navodi da će se popularnost usluga menjati, te da će na to uticati različiti faktori.
U tom pogledu, pretpostavka je da će doći do razvoja novih usluga usled potreba mlađe populacije, navodi projektna menadžerka Instituta za razvoj i inovacije.
“Upravo će takozvana ‘Generacija Z’ uticati na smer digitalizacije. To je generacija koja tek dolazi i kojoj prihvatanje digitalne usluge ne predstavlja teškoću. Štaviše, njeni pripadnici poslove radije obavljaju digitalno, kao što se radije odlučuju za rad od kuće, te se u digitalnom svetu osećaju sigurno”, zaključuje Nikolić.
Posmatrana kroz prizmu digitalizacije usluga, kaže, uloga Instituta za razvoj i inovacije ide u dva pravca – prema građanima i prema lokalnim vlastima.
“Institut želi da upozna građane sa portalom eUprava kroz jednostavna video-uputstva o korišćenju e-usluga. Takođe, trenutno kreiramo i vodič u kojem će biti opisane sve usluge koje trenutno postoje na portalu i način na koji se mogu koristiti”, navodi ona, dodajući da je uloga IRI da u komunikaciji sa lokalnim vlastima da prenese iskustva rada sa korisnicima platforme i ukaže na važnost uvođenja digitalnih usluga koje se najviše koriste i u manjim opštinama u zemlji.
Pročitajte još:
“Sve ovo radimo kroz javno zagovaranje, sa ciljem da se kvalitet života u tim sredinama poboljša. Dugoročna ideja Instituta je da doprinese tome da putem digitalnih platformi lokalne vlasti više komuniciraju sa građanima”, kaže Nevena Nikolić, dodajući da se na taj način najbolje mogu prepoznati potrebe građana.
Ovaj tekst objavljen je uz finansijsku pomoć Evropske unije. Za njegovu sadržinu isključivo je odgovoran Institut za razvoj i inovacije (IRI) i ta sadržina nipošto ne izražava zvanične stavove Evropske unije.
BIJUTI27
15.2.2022 #1 AuthorDefinitivno provera rezultata PCR testa
FLAME
15.2.2022 #2 AuthorNaši ljudi još uvek nažalost ne znaju da koriste usluge e – uprave. Nadam se da će što pre da se srede sajtovi opština, domova zdravlja i ostalih ustanova, napišu razumljivi koraci za korišćenje usluga, i da se ljudi koji rade u ustanovama edukuju kako za početak oni da počnu da koriste iste, a ne da se na izvod iz matične knjige rođenih npr čeka po dve nedelje.
Milovan94
15.2.2022 #3 AuthorMislim da usluge e Uprave trebaju mnogo više da se koriste.
SANJA
15.2.2022 #4 AuthorMeni je toliko komplikovano da kotistim,jer ne poznajem kao materiju,lakse mi je da stojim u redu 3 sata no da koristim to
Zorica S.
15.2.2022 #5 AuthorI parking karte i rezervacije za invalide su se dobro pokazale…
STRAHINJA
15.2.2022 #6 AuthorDobro je, makar mladi da skrate put administraciji
TINA
15.2.2022 #7 AuthorSvima je lakse I brze. Bolje je da iz svoga doma dobijemo zeljene informacije, nego da se ceka na salteru
MARA
15.2.2022 #8 AuthorDosta lakše i brže nego što je bilo pre.
GOCA BG
15.2.2022 #9 AuthorVelika usteda vremena i zivaca…
TATJANA
15.2.2022 #10 AuthorSve koristim sto je meni potrebno i super je
BOJANA
16.2.2022 #11 AuthorDosta koristi od e-uprave, ali slabo se koristi.
DANIJELA
16.2.2022 #12 AuthorSvakako svima znaci da se skrati vreme cekanja i odlazaka u bilo koju ustanovu da se informacije provere ili zavrse elektronski. Nadam se da ce se u buducnosti raditi na tome da sto vise usluga mozemo da zavrsimo na taj nacin.
Anna
16.2.2022 #13 AuthorE-uprava je u mnogome olakšala dobijanje informacija i dokumenata i najbitnije skratila čekanje u redu po dva tri sata
MARIJANA
16.2.2022 #14 AuthorKoliko bi bilo korisnije i bolje za sve da se e uprava koristi vise.
VERA
16.2.2022 #15 AuthorUsluga ima smisla samo ako se posle ne nose papiri dodatno. Mi koristili za prijavu za vrtic, vađenje dokumenata, dobro je. Svakako bolje nego „Mica-ubica“ 🙂
SNEZANA
17.2.2022 #16 AuthorMislim da nam svima dosta stedi vreme,i dobro je sto ovako nesto postoji.
JANA
28.2.2022 #17 AuthorOdlično rešenje kada ne znamo koju dokumentaciju treba priložiti. Sve pohvale
Maša
6.3.2022 #18 AuthorUsteda vremena i zivaca, jedan šalter manje
HEPO
19.4.2023 #19 AuthorDzaba eupra kad ftjp uvek