Na smer digitalizacije uticaće potrebe Generacije Z

Koje vrste usluga eUprave građani najviše koriste?

InovacijeIntervju

15.2.2022 11:18 Autor: Marija Krsmanović 19

Koje vrste usluga eUprave građani najviše koriste? Koje vrste usluga eUprave građani najviše koriste?
Od početka digitalizacije svedočili smo mnogim promenama u administraciji zbog kojih su se nekima od nas, u početku barem, nove procedure činile komplikovanim. Ipak,... Koje vrste usluga eUprave građani najviše koriste?

Od početka digitalizacije svedočili smo mnogim promenama u administraciji zbog kojih su se nekima od nas, u početku barem, nove procedure činile komplikovanim. Ipak, portali kao što je eUprava postali su deo svakodnevnice čak i onima koji nisu vični tehnologiji, pa broj zahteva za različite vrste digitalnih sertifikata i dokumenata neprestano raste.

Imajući to u vidu, Biznis.rs je zanimalo koje vrste usluga eUprave naši sugrađani najviše koriste i šta to dalje implicira. Odgovore na ova pitanja dala nam je projektna menadžerka u Institutu za razvoj i inovacije Nevena Nikolić.

Kako Nikolić navodi, posmatrajući podatke o dosadašnjim korisnicima, najpopularnije usluge su podnošenje zahteva za izdavanje parking karte ili mesta za osobe sa invaliditetom, kao i one direktno ili indirektno vezane za uslove koje je stvorila pandemija virusa Covid-19.

“Popularne Covid-19 usluge su izdavanje EU digitalnog zelenog sertifikata, iskazivanje interesovanja za vakcinaciju i eZakazivanje za PCR testiranja. Pored toga, ljudi u Srbiji koriste i usluge za plaćanje nadoknada i taksi putem eUprave, izdavanje uverenja za vođenje krivičnog postupka, izdavanje uverenja iz kaznene evidencije pravnih lica, zahtev za izdavanje vozačke dozvole”, kaže Nikolić, dodajući da jedna od usluga koja nije na ovom spisku, a koja je pre početka panedemije bila veoma popularna, jeste zahtev za izdavanje nove zdravstvene knjižice.

Prema njenim rečima, usluge eUprave vezane za pandemiju su jasne, a razlog velike popularnosti ostalih e-usluga vezan je za njihovu neophodnost. 

“Kada nešto podrazumeva dugo čekanje u redu, nekoliko odlazaka na šalter, ili kada građani nisu sasvim sigurni koju dokumentaciju treba da prilože i gde tačno mogu podneti zahteve, eUprava predstavlja efikasno rešenje. Na ovom portalu su usluge koje su dostupne na nacionalnom nivou prilično jednostavne za korišćenje i predstavljaju svojevrsnu uštedu vremena, a to privlači građane”, objašnjava Nikolić.

Upitana da li ovakva statistika može usloviti smer digitalizacije i, u slučaju da može, koji bi to smer bio, Nevena Nikolić navodi da će se popularnost usluga menjati, te da će na to uticati različiti faktori. 

U tom pogledu, pretpostavka je da će doći do razvoja novih usluga usled potreba mlađe populacije, navodi projektna menadžerka Instituta za razvoj i inovacije.

“Upravo će takozvana ‘Generacija Z’ uticati na smer digitalizacije. To je generacija koja tek dolazi i kojoj prihvatanje digitalne usluge ne predstavlja teškoću. Štaviše, njeni pripadnici poslove radije obavljaju digitalno, kao što se radije odlučuju za rad od kuće, te se u digitalnom svetu osećaju sigurno”, zaključuje Nikolić.

Posmatrana kroz prizmu digitalizacije usluga, kaže, uloga Instituta za razvoj i inovacije ide u dva pravca – prema građanima i prema lokalnim vlastima. 

“Institut želi da upozna građane sa portalom eUprava kroz jednostavna video-uputstva o korišćenju e-usluga. Takođe, trenutno kreiramo i vodič u kojem će biti opisane sve usluge koje trenutno postoje na portalu i način na koji se mogu koristiti”, navodi ona, dodajući da je uloga IRI da u komunikaciji sa lokalnim vlastima da prenese iskustva rada sa korisnicima platforme i ukaže na važnost uvođenja digitalnih usluga koje se najviše koriste i u manjim opštinama u zemlji. 

“Sve ovo radimo kroz javno zagovaranje, sa ciljem da se kvalitet života u tim sredinama poboljša. Dugoročna ideja Instituta je da doprinese tome da putem digitalnih platformi lokalne vlasti više komuniciraju sa građanima”, kaže Nevena Nikolić, dodajući da se na taj način najbolje mogu prepoznati potrebe građana.

Ovaj tekst objavljen je uz finansijsku pomoć Evropske unije. Za njegovu sadržinu isključivo je odgovoran Institut za razvoj i inovacije (IRI) i ta sadržina nipošto ne izražava zvanične stavove Evropske unije.

  • BIJUTI27

    15.2.2022 #1 Author

    Definitivno provera rezultata PCR testa

    Odgovori

  • FLAME

    15.2.2022 #2 Author

    Naši ljudi još uvek nažalost ne znaju da koriste usluge e – uprave. Nadam se da će što pre da se srede sajtovi opština, domova zdravlja i ostalih ustanova, napišu razumljivi koraci za korišćenje usluga, i da se ljudi koji rade u ustanovama edukuju kako za početak oni da počnu da koriste iste, a ne da se na izvod iz matične knjige rođenih npr čeka po dve nedelje.

    Odgovori

  • Milovan94

    15.2.2022 #3 Author

    Mislim da usluge e Uprave trebaju mnogo više da se koriste.

    Odgovori

  • SANJA

    15.2.2022 #4 Author

    Meni je toliko komplikovano da kotistim,jer ne poznajem kao materiju,lakse mi je da stojim u redu 3 sata no da koristim to

    Odgovori

  • Zorica S.

    15.2.2022 #5 Author

    I parking karte i rezervacije za invalide su se dobro pokazale…

    Odgovori

  • STRAHINJA

    15.2.2022 #6 Author

    Dobro je, makar mladi da skrate put administraciji

    Odgovori

  • TINA

    15.2.2022 #7 Author

    Svima je lakse I brze. Bolje je da iz svoga doma dobijemo zeljene informacije, nego da se ceka na salteru

    Odgovori

  • MARA

    15.2.2022 #8 Author

    Dosta lakše i brže nego što je bilo pre.

    Odgovori

  • GOCA BG

    15.2.2022 #9 Author

    Velika usteda vremena i zivaca…

    Odgovori

  • TATJANA

    15.2.2022 #10 Author

    Sve koristim sto je meni potrebno i super je

    Odgovori

  • BOJANA

    16.2.2022 #11 Author

    Dosta koristi od e-uprave, ali slabo se koristi.

    Odgovori

  • DANIJELA

    16.2.2022 #12 Author

    Svakako svima znaci da se skrati vreme cekanja i odlazaka u bilo koju ustanovu da se informacije provere ili zavrse elektronski. Nadam se da ce se u buducnosti raditi na tome da sto vise usluga mozemo da zavrsimo na taj nacin.

    Odgovori

  • Anna

    16.2.2022 #13 Author

    E-uprava je u mnogome olakšala dobijanje informacija i dokumenata i najbitnije skratila čekanje u redu po dva tri sata

    Odgovori

  • MARIJANA

    16.2.2022 #14 Author

    Koliko bi bilo korisnije i bolje za sve da se e uprava koristi vise.

    Odgovori

  • VERA

    16.2.2022 #15 Author

    Usluga ima smisla samo ako se posle ne nose papiri dodatno. Mi koristili za prijavu za vrtic, vađenje dokumenata, dobro je. Svakako bolje nego „Mica-ubica“ 🙂

    Odgovori

  • SNEZANA

    17.2.2022 #16 Author

    Mislim da nam svima dosta stedi vreme,i dobro je sto ovako nesto postoji.

    Odgovori

  • JANA

    28.2.2022 #17 Author

    Odlično rešenje kada ne znamo koju dokumentaciju treba priložiti. Sve pohvale

    Odgovori

  • Maša

    6.3.2022 #18 Author

    Usteda vremena i zivaca, jedan šalter manje

    Odgovori

  • HEPO

    19.4.2023 #19 Author

    Dzaba eupra kad ftjp uvek

    Odgovori

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

    Biznis.rs newsletter

    Prijavite se na biznis.rs newsletter i budite uvek u toku sa najnovijim finansijskim i ekonomskim temama značajnim za društveni razvoj.

    Vaša e-mail adresa će biti korišćena isključivo za potrebe slanja newslettera, a u skladu sa Politikom privatnosti.