Brodski prevoznici ostvaruju rekordne zarade
15.9.2021 11:21 Autor: Redakcija Biznis.rs
Biti brodski prevoznik trenutno je najbolji posao na svetu. Kako navodi Bloomberg, globalna industrija brodskog transporta trenutno uživa u najvišim nivoima prihoda još od 2008. godine, s obzirom da je kombinacija snažnog rasta tražnje za celim nizom roba te poremećenih lanaca nabavke zbog pandemije, cene transporta podignuo na gotovo rekordne nivoe.
Trenutno zarađuju gotovo svi: od kontejnerskih brodova preko brodova za rasute terete do onih specijalizovanih za prevoz automobila. U rastu vrednosti vozarine jedino zaostaju brodari koji se bave prevozom nafte i gasa u tankerima, prenosi Poslovni.hr.
U centru rasta vozarina su ipak kontejnerski brodovi gde su cene prevoza svakog dana sve više. Primera radi, za prevoz kontejnera od 12 metara od Kine do Evrope brodari trenutno traže oko 14.300 dolara što je 500 odsto više nego godinu dana ranije.
Prevoz kontejnera iz kineskih luka do onih na američkoj istočnoj obali još je skuplji, iznad 20.000 dolara, pokazuju podaci agencije Freightos, koja prati kretanje brodskih vozarina. Golema zarada već počinje da se nazire u ovogodišnjim poslovnim prognozama brodara. Tako je danski A.P. Moller-Maersk – najveći svetski kontejnerski prevoznik – prošlog meseca podigao prognozu ovogodišnje dobiti za čak pet milijardi dolara.
Međutim, postoje i prevoznici koji smatraju da će im ovakav nagli rast cena dugoročno štetiti. Tako razmišlja vođstvo francuskog brodara CMA CGM – trećeg po veličini kontejneraša u svetu – koje se odlučilo na redak primer zamrzavanja svojih vozarina na spot tržištu. Iz kompanije su poručili kako žele da očuvaju dugoročne odnose s klijentima i zato će svoje vozarine zadržati na sadašnjim nivoima narednih pet meseci.
Uprkos proceni kompanije da će u tom razdoblju cene prevoza dodatno porasti, analitičari smatraju da bi potez CMA CMG mogao biti izazov konkurentima, poput Maerska i italijansko-švajcarskog MSC-a.
Pročitajte još:
Nemački Hapag-Lloyd tvrdi kako je već zamrznuo svoje vozarine u narednih nekoliko nedelja, ali je o tome obavestio samo klijente. Uprkos tome, zarade brodara već su dosegle najviši nivo u 11 godina, a s obzirom na očekivanja o nastavku snažne potrošnje u vodećim svetskim ekonomijama do kraja godine, nema naznaka da uskoro usledi “hlađenje” tržišta.
Štaviše, situacija na tržištu je postala toliko neobična da su čak kompanije za prevoz rasutog tereta, počele da razmišljaju da na palubama svojih brodova transportuju kontejnere, iako oni nisu prvobitno konstruisani za takvu namenu.
ClarkSea indeks koji prati dnevne zarade u više brodarskih sektora beleži najduži rast na mesečnom nivou u istoriji. Kako se morem prevozi 80 odsto svetske trgovine, ovako skup brodski prevoz mora da ostavi traga na ukupnoj ekonomiji kroz rast inflacije, tumače ekonomisti.
S druge strane, vlasnici tankera nemaju previše razloga za zadovoljstvo 2021. godinom. Obzirom da članice OPEC+ naftnog saveza i dalje zauzdavaju proizvodnju nafte, trenutno vlada višak tankera što vozarine drži na niskim cenovnim nivoima. Zarade tankera u prvom polugodištu bile su najniže u poslednje dve decenije, stoji u izveštaju špediterske kompanije Gibson.
Primera radi, vozarina za vrlo velike tankere za sirovu naftu (VLCC segment) nosivosti 270.000 tona na liniji Kina-Persijski zaliv od sredine januara do sredine maja bila je manja od 3.000 dolara – bile su toliko niske da nisu pokrivale čak ni trošak plovidbe i radne snage.
Tako je pala u vodu jedna od najvećih opklada u brodarskom sektoru na početku godine, da će skok potražnje za naftom tokom letnjih meseci podići i cene tankerskog transporta. Međutim, analitičari su i dalje optimistični – vozarine bi trebalo da porastu od oktobra, kako će se zalihe nafte smanjivati, a potražnja rasla, tvrde analitičari iz Pareto Securities.
Kako je zbog potražnje u ovom trenutku isplativo i graditi nove brodove, analitičari smatraju kako brodari moraju da budu oprezni, da ne bi opet upali u zamku koja ih je bacila na kolena prije 13 godina. Naime, 2008. godine dogodio se veliki talas narudžbi novih brodova. No, mnoštvo tih narudžbi ubrzo je povučen jer je ubrzo izbila najgora ekonomska kriza u poslednjih nekoliko decenija.