Kako isplanirati put električnim automobilom kroz našu zemlju

Još uvek nedovoljan broj elektro punjača u Srbiji, potrebno i bolje informisati vozače

AutomobiliInfrastrukturaSrbijaTurizamU fokusuVesti

9.12.2021 11:58 Autor: Stefan Petrović 0

Još uvek nedovoljan broj elektro punjača u Srbiji, potrebno i bolje informisati vozače Još uvek nedovoljan broj elektro punjača u Srbiji, potrebno i bolje informisati vozače
U Srbiji je trenutno registrovano više od 4.000 električnih i hibridnih automobila, koji imaju mogućnost da besplatno pune svoje baterije na punktovima širom zemlje.... Još uvek nedovoljan broj elektro punjača u Srbiji, potrebno i bolje informisati vozače

U Srbiji je trenutno registrovano više od 4.000 električnih i hibridnih automobila, koji imaju mogućnost da besplatno pune svoje baterije na punktovima širom zemlje. Auto punjači su sve brojniji i nalaze se u javnim garažama, tržnim centrima, hotelima, čak i na parkinzima pojedinih kompanija. Nekoliko punjača nalazi se i na auto-putu. Međutim, izgleda da procedura punjenja automobila nije uvek tako jednostavna, a ponekad ni potpuno besplatna.

Naime, čitalac našeg portala Ljubiša Trifunović pre nekoliko dana imao je problem na putu ka Beogradu, jer je računao da može da napuni bateriju svog automobila na elektropunjaču kod bivše naplatne rampe Bubanj Potok. Ipak, kako je rekao u razgovoru za Biznis.rs, kada je pokušao da poveže punjač, automat mu je tražio registraciju preko mobilne aplikacije koja košta 3.000 dinara kako bi se preuzela kartica za identifikaciju.

„Ostao sam sa manje od 20 odsto baterije. Pozvao sam call centar Puteva Srbije i nekoliko puta su pokušali da me povežu sa korisničkom podrškom, ali nije bilo uspeha“, objašnjava naš čitalac.

Nakon toga je krenuo ka obližnjoj robnoj kući Ikea, kako bi tamo probao da napuni bateriju, ali ni tu nije uspeo da poveže punjač. Umesto toga nastavio je ka Beogradu, bez grejanja i sa zamagljenim staklima kako bi uštedeo bateriju, i stigao do centra grada, gde je automobil punio tačno pet sati.

Ono što je, prema njegovim rečima, glavni problem u ovakvoj situaciji jeste to što Putevi Srbije, preduzeće koje inače promoviše besplatno punjenje baterije, nisu na transparentan način upoznali vlasnike ionako malog broja električnih automobila sa mogućnostima da dopune svoje četvorotočkaše.

„Trebalo bi da nas na adekvatan način obaveste kako da povežemo električne automobile na njihove punjače i da iskažu cenu te struje po kilovat času“, kaže Ljubiša Trifunović.

Foto: Pixabay/Mikes-Photography

On dodaje da nije problem ni da se registruje i plati za aplikaciju, i da to funkcioniše po principu drumarine, ali da bi uz dobre informacije putnici mogli daleko bolje da planiraju svoj put.

„Nigde na internetu to nisam mogao da saznam“, kaže naš čitalac.

Na pitanja koje je Biznis.rs uputio javnom preduzeću Putevi Srbije – kada je i zašto uvedena pomenuta aplikacija i hoće li građani biti detaljnije informisani kako ne bi imali slične probleme, dobili smo odgovor u kojem podsećaju da je korišćenje elektropunjača besplatno:

„JP Putevi Srbije ne naplaćuje korišćenje elektropunjača koji su postavljeni na javnim putevima IA reda, kao što ne naplaćuje ni uslugu aplikacije“.

Postavlja se pitanje kako je onda moguće da je našem čitaocu traženo 3.000 dinara za registraciju na aplikaciji i da li je u tom slučaju reč o platformi Puteva Srbije ili nekoj drugoj.

Inače, stanice za punjenje električnih automobila u Srbiji se mogu naći na različitim lokacijama – od velikih tržnih centara do auto-puta. Postoje i privatni punjači, ali je mali broj vlasnika automobila koji ih poseduje. Glavni problem zapravo i jeste taj što elektropunjača u našoj zemlji nema dovoljno, rekao je u nedavnom razgovoru za Biznis.rs direktor firme Salmont Petar Džingalašević.

„Na našim putevima još uvek nije razvijena infrastruktura, što i ne treba da čudi jer u Srbiji nemamo veliki broj električnih vozila. Ipak, ovo pitanje će morati da se rešava u budućnosti, jer sve više stranaca koristi vozila na električni pogon“, rekao je on.

Pored problema sa informisanjem, vozačima predstavlja izazov i to što ima onih kojima je potrebno da se na brzinu napuni baterija.

Džingalašević kaže da je država svojevremeno raspisala tender za studiju izvodljivosti ugradnje punjača za električna vozila, ali da taj projekat nije realizovan.

Foto: Pixabay.com

„Nije mi poznato šta se sa tim desilo. Koliko sam upućen, premijerka je rekla da će država ubuduće više da se posveti ovom pitanju. I to jeste potrebno, jer iako kod nas još uvek ima malo vozila na električni pogon, prolazi i prolaziće sve više električnih automobila iz inostranstva. Zbog toga je važno razvijati mrežu stanica priključaka za punjenje“, objasnio je on.

Takođe, od 2017. godine na auto-putu je postavljeno pet brzih punjača za električne automobile, u Preševu, Šidu, Subotici, Bubanj Potoku i Dimitrovgradu.

Podsetimo, za kupovinu elektrovozila u Srbiji država je obezbedila subvencije koje su se donedavno isplaćivale novom kupcu potpuno električnog vozila, zatim je oslobodila vlasnike troška registracije automobila, a sa uštedama koje se postižu na gorivu i pored ekoloških prednosti, ovo može biti vrlo primaljivo rešenje za vožnju.

U zavisnosti od vrste automobila, put koji električno vozilo može da pređe sa jednim punjenjem iznosi u proseku oko 300 kilometara, dok se kao maksimalni doseg pominje 650 kilometara.

Inače, Putevi Srbije su, u saradnji sa Ministarstvom građevine, saobraćaja i infrastrukture, uputili inicijativu za izmene aktuelnog Zakona o naknadama za korišćenje javnih dobara sa ciljem uvođenja popusta na putarinu za električna vozila.

U toku je izrada tenderske dokumentacije koja će biti objavljena na internet prezentaciji JP Putevi Srbije i Portalu javnih nabavki, nakon čega će biti sproveden postupak nabavke i instalacije elektropunjača.

Nema komentara. Budite prvi koji će ostaviti komentar.

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

Biznis.rs newsletter

Prijavite se na biznis.rs newsletter i budite uvek u toku sa najnovijim finansijskim i ekonomskim temama značajnim za društveni razvoj.

Loading...