Samo šest kompanija u Srbiji bavi se poslom u sektoru koji očekuje dramatičan rast
InfrastrukturaIzdvajamoPoslovanjeSrbija
19.3.2024 12:17 Autor: Milica Rilak 10
Vazdušni prevoz robe skromno je porastao u 2022. godini u odnosu na 2021, ali projekcije analitičkog portala Statista za Srbiju kažu da bi količina robe koja se prevozi avionima mogla da se utrostruči do 2025, odnosno učetvorostruči do 2027. godine.
U Srbiji je, međutim, za delatnost vazdušnog prevoza robe registrovano samo šest kompanija, od kojih tri nisu imale nikakvih prihoda u poslednje tri godine.
Sa druge strane, podaci bonitetne kuće CompanyWall kažu da se dobit u ovoj delatnosti, kojom u našoj zemlji dominira nemački DHL, povećala čak 36 puta od 2020. do 2022. godine, dok su prihodi u istom periodu porasli pet puta.
„Uprkos političkim i ekonomskim izazovima, 2023. godine se globalno tržište vazdušnog prevoza tereta vratilo na poziciju izgubljenu 2022. nakon vrhunca tokom Covida 2021. godine. Iako je tražnja u celoj godini bila manja od nivoa pre pandemije za 3,6 odsto, značajno jačanje u poslednjem kvartalu je znak da se tržišta stabilizuju ka normalnijim obrascima tražnje. To postavlja industriju na veoma čvrstu osnovu za uspeh u 2024. godini. Ali sa kontinuiranom, a u nekim slučajevima i intenziviranom nestabilnošću geopolitike i ekonomskih sila, malo toga bi trebalo da se uzima zdravo za gotovo u narednim mesecima„, rekao je krajem prošle godine Vili Volš (Willie Walsh), generalni direktor Međunarodne organizacije za vazdušni prevoz (IATA).
Najsvežiji podaci za Srbiju dostupni su za 2022. godinu, kada je u vazdušnom saobraćaju zabeležen rast broja prevezenih putnika od čak 73,9 odsto u odnosu na godinu dana ranije, dok je količina prevezene robe porasla za daleko skromnijih 4,5 odsto, odnosno 3,5 odsto izraženo u tonskim kilometrima.
PREVOZ ROBE | 2021. | 2022. | 2022/2021 |
Prevezena roba, u tonama | 4,730 | 4,944 | 104,5 |
Unutrašnji prevoz | 0 | 0 | 0 |
Međunarodni prevoz | 4,730 | 4,944 | 104,5 |
Tonski kilometri (u hiljadama) | 17,151 | 17,749 | 103,5 |
Unutrašnji prevoz | 0 | 0 | 0 |
Međunarodni prevoz | 17,151 | 17,749 | 103,5 |
Projekcije globalnog analitičkog portala Statista daleko su optimističnije po Srbiju. Na osnovu ranijih podataka, prikupljenih od Svetske banke odnosno Republičkog zavoda za statistiku, kao i Međunarodne organizacije civilnog vazduhoplovstva (ICAO), Statistine projekcije kažu da bi u 2025. mogla da bude premašena cifra od 45.000 tonskih kilometara (MTK), dok je u 2022. naša statistika zabeležila učinak od 17.700 MTK a Statista projektovala 18.180 MTK.
Statista projektuje da bi do 2027. vazdušni transport robe mogao da dostigne količinu od gotovo 80 hiljada MTK.
Kada je reč o delatnosti vazdušnog transporta u Srbiji, podaci bonitetne kuće CompanyWall kažu da je za nju registrovano ukupno šest kompanija, koje su u 2022. godini ostvarile ukupan prihod od 3,64 milijarde dinara i neto dobit od 403 miliona dinara.
Prihodi i dobit u toj delatnosti beleže višestruki rast od pandemijske 2020. godine, kada je ostvareno 798 miliona dinara prihoda i samo 11,33 miliona dinara dobiti, pa je već 2021. prihod porastao na 1,7 milijarde, a dobit na 136,6 miliona dinara.
Sav taj uspeh može se, međutim, pripisati samo jednoj kompaniji – DHL Global Forwarding, srpskoj ćerki firmi nemačkog DHL-a, koja je u 2022. godini ostvarila 3,5 milijarde dinara prihoda i 416 miliona dinara dobiti.
Na drugom mestu je turski Airmark GSA, koji je u 2022. stigao do 121 miliona dinara prihoda i milion dinara dobiti, dok je na trećem mestu prema visini prihoda Varant logistika u vlasništvu fizičkog lica, koja je sa 42 miliona dinara prihoda ostvarila dobit od 3,7 miliona.
Najozbiljniji „izazivač“ stranim firmama u ovoj delatnosti je Milšped Sky Cargo, jedna od najmlađih članica Milšpedove porodice kompanija, koja je promovisana prošle godine na Međunarodnom sajmu „Transport i logistika“ u Minhenu, kada je i potpisala ugovor o poslovnoj saradnji sa DNG Aviation DMCC sa sedištem u Dubaiju i specijalizovanom sa usluge avio transporta u Africi i na Bliskom Istoku.
Pročitajte još:
Kompanija Camex za sada nema zaposlenih ni prihoda, a u 2022. napravila je 1,44 miliona dinara rashoda.
Na kraju, tu je PTMAero, koji možda nije poznat najširoj javnosti, ali njeni suvlasnici Predrag Koluvija i Miloš Davidović jesu. Koluvija je optužen za proizvodnju marihuane na imanju firme „Jovanjica“ za šta je suđenje u toku, dok je Davidović u „Jovanjici“ radio kao savetnik direktora, a na suđenju Koluviji je saslušan kao svedok.
SUNCE
19.3.2024 #1 AuthorPrevoz robe vazdisnim putem je najskuplji vid trasporta verovatno je to zazlog slabog porasta.
oblak67
19.3.2024 #2 Authorbas tako
AJA
19.3.2024 #3 AuthorOvo je bas diskutabilna tema.
SHALIMAR
19.3.2024 #4 AuthorZanimljiv podatak da Milsped ima avio firmu,svaka cast…
oblak67
19.3.2024 #5 Authorbas zanimljivi podaci
Manja
19.3.2024 #6 AuthorJeste najskuplji vid transporta a i nema nasih firmi koje se bave istim, sem Milšped Sky Cargo…
tamara71
19.3.2024 #7 AuthorNapadaju poljoprivrednike zbog previse krava a ne smeta im ovaj aspekt globalizma koji sigurno nije dobar za zivotnu sredinu
DOBRILA
20.3.2024 #8 AuthorSvakako da je vazdusni transport najskuplji..
JEKSICA25
24.3.2024 #9 Authorslazem se
delije
17.4.2024 #10 Authorne razumem kako rast može biti „dramatičan“??
valjda je pad dramatičan, a rast je „senzacionalan“.