Za kreiranje digitalne ture dovoljna interaktivna kamera i softver za 3D modelovanje

Virtuelni turizam: da li tehnologija može simulirati lični doživljaj?

Hi-techSrbijaSvetTurizamZanimljivosti

13.1.2022 12:22 Autor: Marija Krsmanović 13

Virtuelni turizam: da li tehnologija može simulirati lični doživljaj? Virtuelni turizam: da li tehnologija može simulirati lični doživljaj?
Ideja o virtuelnoj realnosti (VR) aktivno kruži svetom već decenijama i, bez obzira na to što se prvi „metaverzum“ pojavio još 2002. godine, sve... Virtuelni turizam: da li tehnologija može simulirati lični doživljaj?

Ideja o virtuelnoj realnosti (VR) aktivno kruži svetom već decenijama i, bez obzira na to što se prvi „metaverzum“ pojavio još 2002. godine, sve do prošlogodišnje objave Marka Zakerberga (Mark Zuckerberg) nije bilo previše onih koji su u VR videli privredni potencijal.

Nije prošlo ni mesec dana nakon što je kompanija Facebook dobila novo ime, a tehnološki i ostali giganti su već počeli da kupuju virtuelne nekretnine, kompanije za proizvodnju digitalne obuće i odeće, i tako počeli da stvaraju novi vid globalne ekonomije izvan fizičkog sektora.

Ideja koja je stara koliko i metaverzum, a savršeno se uklapa u taj koncept, jeste virtuelni turizam. Još od kada je kompanija Google počela da prikuplja fotografije za svoje mape (Google Maps), te da iste kombinuje u realističan digitalni prikaz određene geografske lokacije, postalo je očigledno da ovaj sistem može naći primenu i u turističkom sektoru.

Međutim, virtuelne ture su još starije od Google mapa. Prva zabeležena virtuelna turistička lokacija jeste 3D model srednjovekovnog dvorca Dadli u Engleskoj, kreiran 1994. godine. Danas virtuelne ture nude muzej Luvr,  Kennedy Center, američki prirodnjački muzej Smithsonian, kao i Kineski zid.

Izvor: Unsplash.com

U Srbiji virtuelne ture postoje već nekoliko godina u okviru turističkih organizacija gradova kao što su Beograd, Novi Sad, Užice, Subotica… 

Kako se čini, interesovanje za ovaj vid “putovanja” kod nas još uvek nije zaživelo, iako je u prethodne dve pandemijske godine bilo mnogo smernica od fizičkog ka digitalnom svetu.

S druge strane, podstaknuti idejom o metaverzumu, mnogi počinju da uviđaju prednosti ovog vida turizma koji omogućava posete udaljenim i nepristupačnim lokacijama, kao i putovanja u prošlost.

Kako nastaju virtuelne ture?

Pre svega, kreiranje virtuelne ture uključuje softvere za 3D modelovanje ili interaktivne kamere za pravljenje panoramskih snimaka od 360 stepeni. Danas postoji veliki broj digitalnih alata za 3D modelovanje pomoću kojih se može napraviti digitalna rekonstrukcija određenog muzeja, restorana, pa čak i ulice ili čitavog grada.

Češći slučaj je, međutim, upotreba interaktivne panoramske kamere, koja je za mnoge turističke organizacije jednostvanije i jeftinije rešenje. Sve što je potrebno jeste snimak lokacije od 360 stepeni i softver koji će omogućiti kretanje kroz virtuelni prostor.

Mobilna aplikacija za striming putovanja

Primene modernih tehnologija u turizmu su brojne, a tome u prilog svedoči i platforma Samibeli, koja nudi još dinamičniji način putovanja iz fotelje od virtuelnih tura – učestvovanjem u lajv strimingu.

Samibeli je porodični projekat pokrenut sa idejom da oni koji nisu u mogućnosti da putuju posete željene lokacije kroz prenos uživo sa vodičem. A vodič može biti bilo koja osoba koja ima želju i volju da predstavi određenu destinaciju putem video-snimaka.

Šta o VR turizmu misli turistički vodič?

Prema rečima turističkog vodiča i frankofonog novinara Nenada Blagojevića, virtuelne ture su idealne za posete muzejima, te tu vidi prednost modernih tehnologija kada je ova oblast u pitanju.

“Kao neko ko je obišao oko 40 država na svetu, ipak glasam za stvaran turizam, odnosno za lično doživljeno iskustvo. Virtuelni turizam smatram dobrim alatom za promociju destinacije ili za “posetu” veoma dalekim mestima, kao i destinacijama koje turista sebi ne može da priušti ili se plaši da tamo ode. Na primer, lepo bi bilo virtuelno obići prašume Amazonije, doživeti pogled sa Ajfelovog tornja, obići neke afričke destinacije o kojima malo znamo, videti najlepšu plažu na svetu na Sejšelskim ostrvima ili vulkan na ostrvu Reunion u Indijskom okeanu. Ipak, smatram da će svaki istinski turista poželeti da jednog dana sve to vidi uživo”, navodi Blagojević.

U bliskoj budućnosti VR turizam će verovatno zaživeti u tehnološki razvijenijim državama poput Japana i Koreje, smatra turistički vodič.

„U Evropi, posebno kada su u pitanju francuski turisti, ipak mislim da ćemo ostati u domenu klasičnog turizma i putovanja avionom ili na četiri točka“, smatra Blagojević dodajući da će, kada se završi pandemija korona virusa, turisti poželeti ponovo da putuju i da obave „detoks od cele situacije“.

Kako kaže Blagojević, veliki deo naše turističke ponude zauzimaju “gastronomija, netaknuta priroda i ljudi, odnosno srpska gostoljubivost i velikodušnost”, pa nije siguran da bi virtuelni turizam u Srbiji bio uspešan. Blagojević ga vidi kao uvod u buduće putovanje ili promociju. 

“Promocija Srbije van naših granica se bazira na specijalitetima našeg kraja, na mirisu tek ispečene proje, sarme, ćevapa, a to, priznaćete, teško može da dočara i najsavremenija tehnologija. Da ne govorim o iskustvu kada vas neko u kafani počasti pićem ili vam na pijaci pokloni teglicu slatkog samo zato što ste kao stranac došli u Srbiju. O tome dosta pišu i inostrani novinari, a te stvari nemaju “virtuelnu” cenu”, zaključuje Blagojević.    

Virtuelno iskustvo

“U Srbiji sam u jednom restoranu posvećenom Nikoli Tesli učestvovao u virtuelnoj turi o njegovom životu u Americi, koja je bila namenjena gostima. Putujući po Francuskoj imao sam prilike da u tamošnjim muzejima probam virtuelne ture koje su se odnosile na period iz prošlosti. Na primer, u Nantu sam se preko jedne takve ture vratio u 19. vek. Ipak, te ture su bile dodatak turističkoj ponudi na samoj destinaciji, pa ne bih mogao da kažem da su bile prave virtuelne ture iz fotelje”, navodi Nenad Blagojević.

  • Andrea

    13.1.2022 #1 Author

    Nažalost ne , ljubitelj sam putovanja a to je sasvim drugi doživljaj

    Odgovori

    • Džoni93

      13.1.2022 #2 Author

      Ja se nadam da će zaživeti kod nas. Svakako da ništa ne može da zameni doživljaj pravog putovanja, ali ovo može biti odličan način da se obogati ponuda i da se približi neka destinacija ili određeni istorijski period.

      Odgovori

  • GocaBG

    13.1.2022 #3 Author

    Ne moze da se poredi…

    Odgovori

  • Danijela

    13.1.2022 #5 Author

    Ipak je licni dozivljaj nesto drugo. Svakako da su inovacije odlice ali ipak sam za prvu opciju.

    Odgovori

  • MARA

    14.1.2022 #6 Author

    Ne može da zameni

    Odgovori

  • BOJANA

    14.1.2022 #7 Author

    Neuporedivo je. Putovanja treba doživljavati

    Odgovori

  • suncokret

    14.1.2022 #8 Author

    Ovo je jedan od korisnih vidova digitalizacije prema kojoj ponekada imamo i otpor.Korisno je da čovek doživi zanimljive stvari i bez odlaska na daleke turističke destinacija koje ni nisu dostupne većini ljudi.

    Odgovori

  • MARKO7

    14.1.2022 #9 Author

    Neuporedivo je za ljude koji vole putovanja

    Odgovori

  • Tara

    14.1.2022 #10 Author

    Samo uživo se računa. Te kopije kopija i VR zamene su za igrice i one koje mrzi da izađu izvan 4 zida.

    Odgovori

  • BIJUTI27

    15.1.2022 #11 Author

    Ovo je super stvar✅

    Odgovori

  • MARE

    15.1.2022 #12 Author

    Ovaj vid digitalizacije i tehnoloskog „napretka “ me rastuzuje

    Odgovori

  • TINA

    24.1.2022 #13 Author

    Vecina ljudi ne moze da proputuje ceo svet tako da je ovaj vid „putovanja“ odlicna zamena za mnoge turisticke destinacije

    Odgovori

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

    Biznis.rs newsletter

    Prijavite se na biznis.rs newsletter i budite uvek u toku sa najnovijim finansijskim i ekonomskim temama značajnim za društveni razvoj.

    Vaša e-mail adresa će biti korišćena isključivo za potrebe slanja newslettera, a u skladu sa Politikom privatnosti.