Napetost između SAD i Kine zbog aplikacije

TikTok u središtu geopolitičke borbe

AnalizaSvet

16.3.2024 14:48 Autor: Vladimir Jokanović 10

TikTok u središtu geopolitičke borbe TikTok u središtu geopolitičke borbe
TikTok je najbrže rastuća aplikacija društvenih mreža svih vremena. Broj aktivnih korisnika premašio je jednu milijardu 2021. godine, u petoj godini od nastanka. Facebook... TikTok u središtu geopolitičke borbe

TikTok je najbrže rastuća aplikacija društvenih mreža svih vremena. Broj aktivnih korisnika premašio je jednu milijardu 2021. godine, u petoj godini od nastanka. Facebook i Instagram su čekali gotovo celu deceniju da bi došli do milijarde. TikTok je preuzet više od 4,1 milijardu puta (uključujući kinesku verziju Douyin).

Od januara 2018. do jula 2020. godine TikTok je imao povećanje svoje globalne baze korisnika za 1.158 procenata, a od 2018. do 2023. godine zabeležio je stopu rasta korisnika u SAD za 1.239 procenata. Vrednost kineskog Bytedance, matične kompanije TikToka, procenjena je prošle godine na 223,5 milijardi dolara, prenosi BackLinko.

TikTok u SAD ima više od 150 miliona korisnika mesečno, a procenjuje se da Amerikanci stariji od 18 godina u proseku provode 55,8 minuta dnevno na ovoj društvenoj mreži. Od ukupno 4,95 milijardi aktivnih korisnika društvenih mreža 24,65 odsto koristi TikTok.

Najpre je lansiran Dounin za kinesko tržište 2016. godine, a za godinu dana prikupio je 100 miliona korisnika. Naredne godine Bytedance pokrenuo je međunarodnu verziju, TikTok, koja je dostupna u 158 zemalja i prevedena na 57 jezika.

I mnoge druge statistike govore u prilog rastu popularnsoti ove društvene mreže, ali poslednjih dana TikTok se našao u centru pažnje svetske javnosti zbog druge stvari. SAD su napravile prve korake ka zabrani TikToka, ukoliko ne bude prešao u američko vlasništvo, pravdajući to bezbednosnim razlozima.

Broj preuzimanja aplikacije TikTok u svetu u milionima:

Geopolitičke tenzije između Kine i SAD porasle su do tačke u kojoj je američki Predstavnički dom Kongresa ubedljivom dvopartijskom većinom glasao za zabranu upotrebe TikToka u SAD ili za prodaju američkom vlasniku. Ukoliko ovaj zakon bude potvrđen u Senatu, američki predsednik Džo Bajden (Joe Biden) će ga potpisati, a TikTok će imati 165 dana da pronađe kupca. Po opštoj oceni to je prekratak rok.

Budući da je malo verovatno da bi antimonopolski regulatori dozvolili kupovinu kompanijama Google, Microsoft i Meta, zbog kršenja pravila konkurencije, potencijalni kupac trebalo bi da bude neko manji. Tako je bivši ministar finansija SAD Stiven Mnučin (Steven Mnuchin) izneo ideju da okupi tim investitora i zajedno sa njima otkupi TikTok.

Iako nije dao konkretnu ponudu, Mnučin verovatno raspolaže podatkom da je TikTok prošle godine prihodovao 16 milijardi dolara u SAD, ukupno 120 milijardi dolara u celom svetu. Kao i da je to bilo za 40 odsto više nego godinu dana ranije, dok je Meta u istom periodu imala 135 milijardi dolara prihoda, ali sa rastom prihoda od 16 procenata, prenosi Financial Times.

Iako je ByteDance zabeležio 28 milijardi neto dobiti u 2023. godini, TikTok je i dalje neprofitabilan, zbog velikih ulaganja u globalnu ekspanziju. Mnučin je izjavio da bi kupio TikTok iako zna da je neprofitabilan, ali ByteDance nije potvrdio da je aplikacija na prodaju. Peking je oštro reagovao na odluku Predstavničkog doma i ocenio da je reč o pokušaju rušenja inostrane konkurentske kompanije pod izgovorom brige za nacionalnu bezbednost.

Kinesko Ministarstvo spoljnih poslova saopštilo je da je način na koji SAD tretiraju TikTok „pokušaj da se svim sredstvima otme od drugoga sve što je dobro, kao i da svet ima priliku da gleda da američka pravila važe samo za SAD, ali ne i za ostale. Peking je nagovestio da neće biti prinudne prodaje TikToka, što bi moralo da dovede do njegove zabrane.

Kompanija ByteDance se neće puno pitati ukoliko Peking odluči da dopusti zabranu TikToka, što bi u političkom smislu mogao da bude dobitak za Kinu, jer onda ni cenzura interneta u Kini ne bi više bila bauk, nego još jedan vid zaštite nacionalne bezbednosti. S druge strane, ByteDance bi verovatno trpeo šire posledice zbog gubitka američkog tržišta, jer bi eventualno povlačenje američkih influensera potkopalo popularnost mreže u svetu.

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

Biznis.rs newsletter

Prijavite se na biznis.rs newsletter i budite uvek u toku sa najnovijim finansijskim i ekonomskim temama značajnim za društveni razvoj.

Loading...