problemi sa kojima se suočavaju privatna i državna preduzeća nisu iste prirode

Koje kompanije su najveći gubitaši srpske privrede?

Firme u fokusuNovacPoslovanjeSrbijaU fokusu

2.9.2022 08:01 Autor: Marko Miladinović 16

Koje kompanije su najveći gubitaši srpske privrede? Koje kompanije su najveći gubitaši srpske privrede?
Na listi kompanija koje su finansijsku 2021. godinu završile sa najvećim neto gubicima u Srbiji prvo mesto zauzelo je Javno preduzeće Elektroprivreda Srbije (JP... Koje kompanije su najveći gubitaši srpske privrede?

Na listi kompanija koje su finansijsku 2021. godinu završile sa najvećim neto gubicima u Srbiji prvo mesto zauzelo je Javno preduzeće Elektroprivreda Srbije (JP EPS), sa minusom od gotovo 15 milijardi dinara (-14.948.733.000 dinara, odnosno -127.134.428 evra).

EPS-ov slučaj je jedinstven jer je ovo preduzeće samo godinu dana ranije prikazivalo najveće prihode i neto dobit u zemlji, i bilo šampion po uspehu, barem na osnovu podataka iz godišnjih finansijskih izveštaja.

Jedan deo kompanija sa liste Top 20 gubitaša iz 2021. godine, na osnovu podataka kojima raspolaže CompanyWall, poklapa se sa rangiranjem najzaduženijih domaćih kompanija koje smo nedavno objavili. Njihov slučaj je prilično jasan – ta preduzeća su morala dodatno da se opterećuju zbog velikih gubitaka.

Prezaduženi gubitaši su JP Putevi Srbije, EPS, kao i Belgrade Airport, Mei Ta i Mercator-S.

Nasuprot tome, među prezaduženim firmama bilo je i onih koje su se našle na listi najvećih dobitaša (Telekom, NIS). Za njih novi krediti uglavnom znače ulaganja u infrastrukturu i usluge.

Ekonomista Danilo Šuković za Biznis.rs potvrđuje da kompanije koje uzimaju velike kredite ne moraju automatski da budu gubitaši, odnosno da taj odnos kredita prema dobiti nikada nije pravolinijski.

“One uzimaju zajmove da bi unapredile posao i posledično uvećale svoju dobit, to su odvojeni tokovi”, komentariše Šuković.

Domaće kompanije sa najvećim neto gubicima u 2021. godini
Ime kompanijeNeto gubitak u 2021. godini (u dinarima)
JP EPS BEOGRAD14.948.733.000
RIO SAVA EXPLORATION DOO BEOGRAD11.466.094.000
CNIM ENVIRONNEMENT & ENERGIE EPC10.519.317.000
UNIHEMKOM PHARMA DOO NOVI SAD – U STEČAJU5.576.344.000
JP PUTEVI SRBIJE4.992.801.000
ARENA CHANNELS GROUP DOO BEOGRAD4.770.198.000
FCA Srbija d.o.o. Kragujevac3.866.426.000
BELGRADE AIRPORT3.724.970.000
Infrastruktura železnice Srbije a.d.3.457.372.000
Železnice Srbije ad3.318.393.000
LOGIN EKO DOO3.071.492.000
Mei Ta Europe d.o.o.3.008.494.000
PKC Wiring Systems d.o.o.2.346.419.000
KOTEKS DOO BEOGRAD-SURČIN2.299.560.000
Air SERBIA a.d. Beograd2.078.994.000
HOLDING KORPORACIJA KRUŠIK AD VALJEVO2.062.398.000
CONTINENTAL AUTOMOTIVE SERBIA DOO2.062.137.000
KOMPANIJA KOLING AD BEOGRAD – U STEČAJU2.017.641.000
Mercator-S doo1.628.999.000
GSP1.534.308.000
CompanyWall Finansijski Asistent

No, među gubitašima se ponovo izdvaja devet preduzeća koje su u većinskom ili delimičnom državnom vlasništvu, kao na primer Železnice Srbije i Infrastruktura železnice Srbije.

“Problem Železnica, pa i drugih javnih preduzeća, star je već nekoliko decenija i ukazuje na to da je država loš vlasnik, bez obzira na to ko je bio na vlasti. Tu je bilo dosta protekcije i partokratije, a takve kompanije se nikad nisu ponašale tržišno. Železnice su morale davno da budu restrukturirane, da se vidi šta je u njima još ekonomski zdravo, a šta treba privatizovati. Ovako, rezultati su već godinama najčešće u minusu”, kaže Šuković.

Problemi velikih privatnih kompanija su drugačije prirode. One se bore sa tržišnim prilikama i rizicima, pa prema njima prilagođavaju svoje poslovne strategije. Samim tim, prikazani gubitak u godini krize ne mora da bude presudan pokazatelj, već će rezultati u narednih nekoliko godina pokazati da li je menadžment na vreme vukao ispravne poteze.

“Kod mnogih kompanija proizvođača je došlo do problema na strani tražnje, ali i ponude, zbog kriza u lancima snabdevanja. Primera radi, kod proizvođača automobila i delova za vozila to se sigurno posledično odrazilo na poslovne rezultate. Niko to nije mogao da predvidi”, smatra naš sagovornik.

Prema njegovim rečima, svaka firma je kao živo biće i prilagođava se pulsiranju tržišta i ekonomskim zakonitostima.

Dakle, gubitak kompanija može biti kratkoročan i posledica strateških ulaganja, dugoročan kao rezultat lošeg upravljanja i prezaduživanja, ili srednjoročan, zbog spoljnih faktora na tržištu.

“Posledice današnjih odluka menadžmenta videće se tek narednih godina”, zaključuje Šuković.

  • IVAN

    2.9.2022 #1 Author

    Ima ih sve vise

    Odgovori

  • TINA

    2.9.2022 #3 Author

    Pa veliki je gubitak

    Odgovori

  • Novi BG

    2.9.2022 #5 Author

    Molim redakciju da odrade i analizu najvećih poreskih dužnika i da prikažu listu istih.

    Odgovori

  • Jovana24

    2.9.2022 #6 Author

    Naravno, opet EPS.. Ma najgori je, do pre godinu je izvozio struju sada nema ni za nas, kakva slucajnost kada je planirano nesto.

    Odgovori

  • BOJANA

    2.9.2022 #7 Author

    To je previše.

    Odgovori

  • Emilija

    2.9.2022 #8 Author

    Previse lose poslovanje

    Odgovori

  • N.N.

    2.9.2022 #9 Author

    Zaista ih ima dosta.

    Odgovori

  • GOCA BG

    2.9.2022 #10 Author

    Poduzi spisak,sto je porazavajuce…

    Odgovori

  • GAGA

    3.9.2022 #11 Author

    Manje vise sve to mi placamo

    Odgovori

  • GAGA

    3.9.2022 #12 Author

    Sto se tice zeleznica, Srbija voz i Cargo nisu na ovoj listi gubitasa. Zeleznice su davno rasformirane u nekoliko nezavisnih preduzeca.

    Odgovori

  • MIŠKOVIĆ

    3.9.2022 #13 Author

    Najveći gubitasi si istovremeno i najuspešniji kompanije u Srb

    Odgovori

  • Ceca

    4.9.2022 #14 Author

    Sa epsom na celu

    Odgovori

  • TATJANA

    4.9.2022 #15 Author

    Bas ih je dosta

    Odgovori

  • BIJUTI27

    22.10.2022 #16 Author

    Kakva nam je država, nije ni čudo..

    Odgovori

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

Biznis.rs newsletter

Prijavite se na biznis.rs newsletter i budite uvek u toku sa najnovijim finansijskim i ekonomskim temama značajnim za društveni razvoj.

Loading...