Srpski startap pomaže klubovima, skautima i statističarima

Svi sportski podaci na jednom mestu

Firme u fokusuHi-techInovacijePreduzetnikU fokusu

1.10.2022 12:03 Autor: Julijana Vincan 15

Svi sportski podaci na jednom mestu Svi sportski podaci na jednom mestu
Glavni proizvod domaćeg startapa Who Won Brand su sportski podaci, a trenutno su fokusirani na jedan sport – fudbal. Prikupljaju informacije sa utakmica i... Svi sportski podaci na jednom mestu

Glavni proizvod domaćeg startapa Who Won Brand su sportski podaci, a trenutno su fokusirani na jedan sport – fudbal. Prikupljaju informacije sa utakmica i istorijske podatke koje zatim isporučuju klijentima. Njihovu ideju i potencijal njihovog rešenja prepoznao je i Fond za inovacionu delatnost Republike Srbije.

Na javnom pozivu za dodelu bespovratnih sredstava u okviru programa Pametni početak (Smart Start), za razvoj minimalnog održivog rešenja dobili su finansijsku i mentorsku podršku. Vrednost njihovog projekta je 4,6 miliona dinara, a učešće Fonda iznosi 4,2 miliona dinara.

„Ideja za biznis došla je spontano. Sa jedne strane, svi smo u IT sektoru sa višegodišnjim iskustvom, a sa druge strane smo svi ljubitelji sporta i sportskih aktivnosti. Primetili smo da nam profesionalne obaveze ne dozvoljavaju više da ispratimo sve što se dešava u svetu sporta na nivou koji smatramo dovoljno detaljnim. Uvideli smo problem da, recimo, nije moguće na jednom mestu i jednoj web stranici doći do svih željenih informacija, tako da smo došli na ideju da mi prikupljamo sportske podatke, da ih agregiramo i budemo osnovni izvor. Na kraju krajeva, to nam je omogućilo da spojimo IT i sport, što je u našem slučaju idealna kombinacija“, objašnjava za Biznis.rs suosnivač i jedan od vlasnika startapa Who Won Brand Marko Makarić.

Detalji koje prikupljaju obuhvataju razne aktivnosti sa utakmica poput nekih najvažnijih kao što su golovi, asistencije i kartoni, ali i one koje je malo teže ispratiti poput broja dodira sa loptom, broja vazdušnih duela i raznih drugih informacija koje mogu biti od koristi njihovim klijentima da obogate svoju sportsku ponudu podacima koji im nedostaju, i na taj način unaprede svoje poslovanje.

„Osim isporuke podataka radimo i na proizvodima koji će dodatno približiti klijentima na koji način mogu da koriste naše podatke i bez ikakvog znanja programiranja, uz samo osnovnu informatičku pismenost. To su proizvodi koje će klijenti direktno moći da uvezu na svoje web-sajtove ili aplikacije, i da prostim podešavanjima vizuelno prilagode svojim stranicama i sadržaju koji nude“, obrazložio je naš sagovornik.

Foto: WhoWon Brand

U fazi pregovora sa domaćim kompanijama

Njihovi klijenti mogu biti sve kompanije koje se na neki način bave sportskim podacima, uključujući klubove, nacionalne saveze, kompanije koje se bave sportskim klađenjem, sportske portale, digitalne medije koji izveštavaju o sportskim događajima, sportske skaute i statističare, kao i firme koje žele da iskoriste podatke za razvoj sportskih mobilnih aplikacija ili web stranica.

„Trenutno smo u fazi pregovora sa domaćim kompanijama oko naših proizvoda, jer pored standardne ponude nudimo i ekskluzivna rešenja koja se prilagođavaju potrebama klijenata, te sada dogovaramo model saradnje koji svima odgovara. Imamo upite i iz inostranstva, ali je još uvek rano o tome govoriti, prioritet nam je trenutno domaće tržište. Ipak, sasvim je realno očekivati i proširenje na inostranstvo“, otkriva Makarić.

Konkurenciju imaju na svetskom nivou, jer postoje ozbiljne kompanije koje se bave sportskim podacima duži niz godina. Naš sagovornik i njegov tim su ih detaljno istražili i validirali svoju ideju pre nego što su počeli sa razvojem.

„Da su postojeća rešenja savršena, verovatno bismo odustali već na početku. Naša prednost i ono po čemu se izdvajamo su definitivno tehnologije i alati koje koristimo za implementaciju i isporuku naših proizvoda. Glavni problem postojećih rešenja je da ona koriste tehnologije koje su, možemo reći, već starije u IT svetu, a svi smo svedoci kako ta industrija napreduje i koliko je teško ispratiti ritam promena i napretka“, ističe naš sagovornik.

Najveća prednost im je, kako kaže, što njihovo rešenje zasnivaju na modernim tehnologijama koje im omogućavaju da klijentima isporučuju tačno one podatke koji su im potrebni i koje zahtevaju – ni manje ni više od toga.

„Na taj način optimizujemo upotrebu podataka i ostvarujemo maksimalnu iskorišćenost koja nam omogućava da podatke koje isporučujemo dostavimo do klijenata na najbrži i najprecizniji način, a to je krucijalno u svakom poslovanju. Za nas je ovo idealan trenutak za razvoj ovakvog rešenja koji nam omogućava jasnu prednost na tržištu u odnosu na konkurenciju. Pored toga, naš veliki plus je to što naš skup podataka nije konačan, možemo ga proširiti u bilo kom trenutku u zavisnosti od potreba klijenata na način koji će njima pomoći da oni unaprede svoj biznis„, navodi Makarić.

Početni plan i rezervni plan sa istim ciljem

U razvijanje svoje ideje članovi Who Won Brand tima upustili su se pored redovnih poslova sa punim radnim vremenom, tako da im je najteže bilo da nađu balans u svakodnevnom životu.

„Iz našeg ugla, u pitanju je period duži od godinu dana kada smo došli do prvih rezultata, u toku kojih smo slobodno vreme posvetili radu na našim proizvodima, bez naknade i bez zarade, radeći samo na nečemu što nas inspiriše i u šta verujemo. Prave rezultate tek očekujemo, jer vidimo veliki potencijal u razvoju kompanije i na domaćem tržištu i u inostranstvu, stvaramo prostor za nova radna mesta i pozicije koje će nam pomoći da zauzmemo jaku poziciju na svetskom nivou kada su u pitanju sportski podaci i njihova verodostojnost“, smatra naš sagovornik.

Kada je reč o biznis planu, imali su ih dva – početni i rezervni plan, koji su imali isti krajni cilj, a to je da postanu izvor sportskih podataka. Početni plan je bio da razviju minimalno rešenje koje bi prikazalo na koji način njihov proizvod funkcioniše, u kom smeru se može razvijati i koji je potencijal. Svrha tog rešenja je da ukoliko uspeju da ga razviju na minimalnom nivou budu u mogućnosti da zatraže finansijsku podršku ili ulaganje od strane nekog investitora, koje bi im pomoglo u daljem razvoju i rastu kompanije.

„Rezervni plan bio je da se, u slučaju da ne uspemo da razvijemo minimalno rešenje iz bilo kog razloga, posvetimo ljubiteljima sportskih aktivnosti i pokušamo da napravimo zajednicu ljudi koji bi želeli da učestvuju i pomognu u stvaranju otvorene baze sportskih podataka“, opisuje Makarić.

Foto: Pixabay.com

Početno ulaganje iz svog džepa

Projekat od samog početka razvija grupa prijatelja, pet suosnivača. To je, kako ističe naš sagovornik, tim ljudi sa ozbiljnim iskustvom iz različitih oblasti.

„Zanimljivo je da smo radili testove ličnosti i funkcionisanja u timu kako bismo mogli da postavimo osnovne principe rada kompanije i zdravog radnog okruženja od samog starta. Rezultati koje smo dobili pokazali su da se savršeno dopunjujemo, i da svako ima svoju ulogu u kojoj je dominantan, i u kojoj može da najviše doprinese, pa smo tako i organizovali posao. Pored nas, u realizaciji pomažu i prijatelji i porodica, koji su naravno vetar u leđa u svakom trenutku“, naglasio je Makarić.

Svako od suosnivača je ulagao sopstveni novac – i još uvek ulažu, jer to smatraju normalnim i realnim delom pokretanja startapa. Prema rečima Marka Makarića, shvatili su da ako oni nisu spremni da rizikuju svoje vreme i novac, nema razloga zbog kojeg bi to neko drugi uradio.

„Potencijalnom pružaocu finansijske podrške mnogo govori to što smo mi kao osnivači startapa spremni da rizikujemo, tako da bi investitor sigurno pre uložio u takav startap. Podrška koju smo dobili od Fonda za inovacionu delatnost bila nam je jasan znak da je naša ideja prepoznata od strane eksperata i da su sredstva koja se odvajaju iz nacionalnog budžeta usmerena na najperspektivnije domaće startap kompanije. Za dalji rast i razvoj očekujemo da će nam biti potrebno još rundi finansijske podrške i sada kroz program „Pametni početak“ pokušavamo da se na najbolji način pripremimo za sledeću fazu prikupljanja sredstava“, istakao je Makarić.

Država prepoznaje startap scenu u Srbiji

Poznati izrazi u poslovnom svetu kao što su – „kako nešto radi iza scene ili ispod haube“, postoje i u pokretanju biznisa. Naš sagovornik smatra da je imati ideju jedno, a pokrenuti kompaniju sasvim druga stvar.

„Postaviti stvari od samog početka na ispravan način nije lako, posebno zato što postoje razni pravni propisi i administrativne stvari koje je potrebno ispoštovati. Naš savet je da se potraži pomoć i usluga od kompanija i lica koja su obrazovana i obučena za takve stvari, tu pre svega mislimo na advokatske, pravne i knjigovodstvene usluge. Osim toga, potrebno je istražiti i tržište, validirati ideju na način takav da je jasno kome je namenjen proizvod/usluga i na koji način će doprineti potencijalnim klijentima u unapređenju poslovanja i rešavanju problema sa kojim se suočavaju. Na kraju uvek mora postojati neki plan razvoja i rasta kompanije, šta su naredni koraci i kako ih dostići“, ocenio je naš sagovornik.

On je posebno naglasio da se jasno primećuje da je prepoznavanje domaće startap scene od strane države mnogo bolje nego što je bilo pre nekoliko godina.

„Vidimo da država konačno prepoznaje subjekte poput startapova i podstiče i pruža podršku za njihov razvoj. Našim primerom bismo da podstaknemo ljude da pokušaju da razvijaju svoje biznis ideje i snove, jer nije toliko dug put do prvih rezultata“, poručio je Makarić.

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *