Nestašica čipova trajaće i tokom 2022. godine
27.8.2021 08:19 Autor: Gordana Bulatović
Japanska kompanija Rohm Co. saopštila je da će neophodni poluprovodnici za automobile i industrijske mašine verovatno biti preko tražena roba još barem tokom sledeće godine, dodajući zlokobna upozorenja o daljim posledicama globalne krize po trgovinu čipovima.
Proizvođač čipova sa sedištem u Kjotu, čiji su kupci Toyota, Ford i Honda, ometen je ozbiljnim nedostatkom ključnih materijala, pa mu proizvodne linije više nisu popunjene, ističe direktor Isao Macumoto.
Kompanija je počela da povećava svoje kapacitete u septembru prošle godine i planira da potroši još 70 milijardi jena (636 miliona dolara) u tekućoj fiskalnoj godini, ali pun doprinos takvih ulaganja neće se videti odmah jer je za dostizanje željenog obima proizvodnje u ovakvim uslovima potrebno više vremena.
Konkurencija iz kompanije Infineon Technologies AG pridružuje se u upozorenju da će borba u lancu snabdevanja verovatno trajati mnogo duže nego što se ranije očekivalo. Vreme isporuke čipova već je premašilo 20 nedelja, jer varijanta delta virusa Covid-19 komplikuje napore za nastavak normalnih operacija od Japana do jugoistočne Azije.
Nedostatak materijala i komponenti, pojačan zaglavljenim vozovima, brodovima i avionima, primorao je globalne proizvođače automobila od Toyote do Volkswagena da prekinu ili obustave proizvodnju tokom poslednjih nedelja. Japanski automobilski gigant rekao je prošle nedelje da će privremeno obustaviti proizvodnju u čak 14 fabrika.
Vrednost akcija kompanije Rohm porasla je jutros u Tokiju 0,8 odsto. Osnovana pre više od 60 godina, Rohm je postao sastavni deo lanca snabdevanja automobila jer proizvođači automobila dodaju više elektronike i poluprovodnika u vozila. Automobilska rešenja japanskog proizvođača uključuju uređaje koji se koriste za upravljanje napajanjem, klimatizaciju, osvetljenje i zabavu.
Najveće usko grlo je nedostatak materijala poput onih potrebnih za izradu olovnih okvira – metalne konstrukcije unutar poluprovodničke jedinice koja komunicira signale sa spoljašnjošću izvan jedinice.
„Ponude da se dodatno povećaju cene za materijalom usled velike tražnje više ne daju rezultate jer naši dobavljači jednostavno više nemaju nikakve zalihe“, rekao je Macumoto, „čak i za one koje smo ranije kaparisali, tempo dolaska na naše proizvodne lokacije nije zadovoljavajući.“
Paradoksalno, nestašica sirovine kratkoročno može da pomogne proizvođačima, tako što će im umanjiti troškove nabavke, a oni će da nastave svoju proizvodnju sve dok ne upotrebe I poslednji deo zaliha sa lagera. Međutim, u dugom roku, situacija se svakako neće dobro odraziti, i kompanije kao što je Rohm, moraće da pauziraju svoju proizvodnju, baš poput njihovih kupaca iz automobilskje industrije, piše Bloomberg.
Pročitajte još:
Primera radi, Rohm je bio u planovima da deo svoje proizvodnje čak autorsuje u druge zemlje, ošto je bila ideja nastala još dok su Japan pogađale prirodne katastrofe poput cunamija i zemljotresa pre nekoliko godina. Ove godine je dobio državne subvencije za podršku proizvodnji u Japanu i Maleziji, no Macumoto ističe da bi u ovom trenutku veća pomoć bila ukoliko bi vlada Japana umanjila takse poreze i cene korišćenje struje iz obnovljivih izvora.
„Cena struje je veoma visoka u Japanu, i onog trenutka kada budemo počeli ponovo da uvećavamo našu proizvodnju, moraćemo zbog toga ozbiljno da razmislimo o eventualnom preseljenju u druge zemlje“, kaže Macumoto.