Sve više građana pozitivno ocenjuje novi sistem javnih nabavki

Od 1. januara elektronski upis u Registar ponuđača APR-a

InovacijePoslovanjeSrbijaVesti

26.12.2022 14:54 Autor: Redakcija Biznis.rs 1

Od 1. januara elektronski upis u Registar ponuđača APR-a Od 1. januara elektronski upis u Registar ponuđača APR-a
Svi privrednici će od 1. januara moći da se upišu u Registar ponuđača u Agenciji za privredne registre (APR) potpuno elektronski, bez prikupljanja potvrda... Od 1. januara elektronski upis u Registar ponuđača APR-a

Svi privrednici će od 1. januara moći da se upišu u Registar ponuđača u Agenciji za privredne registre (APR) potpuno elektronski, bez prikupljanja potvrda lično sa različitih šaltera.

Upis će ponuđačima olakšati učešće na tenderima, naručiocima da lakše provere firme sa kojima bi sklopile ugovor, a institucijama da na osnovu dostupnih podataka bolje analiziraju stanje u sistemu javnih nabavki i dalje ga unapređuju.

Ovo je zaključak sa brifinga za medije u Agenciji za privredne registre na kome je istaknuto i da je u registru tokom 2022. registrovano ukupno 14.585 pravnih lica, a prema istraživanju NALED-a oko 60 odsto ponuđača se nalazi van ove evidencije.

„Unapređenjem Registra ponuđača APR je u mogućnosti da od 1. januara omogući elektronsku registraciju i izdavanje rešenja, izvoda i potvrda za ponuđače, kao i jednostavniji pristup registrovanim podacima koji privredi i drugim pravnim licima treba da olakšaju ovaj postupak. Siguran sam da će uvedene novine u postupku registracije i vođenju Registra ponuđača, uz postojanje ePortala za javne nabavke, obezbediti viši nivo pravne sigurnosti i transparentnosti i da će to ohrabriti sve ponuđače da se u većem broju upisuju u registar i učestvuju u postupcima javnih nabavki“, rekao je direktor APR-a Milan Lučić.

Prema istraživanju koje je predstavio NALED, više od polovine građana pozitivno ocenjuje novi sistem javnih nabavki. Broj onih koji su upoznati sa činjenicom da su se nabavke preselile u digitalno okruženje je više nego dupliran u odnosu na 2021. i čak 64 odsto građana smatra da je novo rešenje unapredilo efikasnost i transparentnost, dok je u 2021. isto smatralo 47 odsto stanovništva. 

Foto: Freepik.com

„Međutim, i dalje postoje segmenti koje je potrebno unapređivati, a to su konkurencija i potreba povećanja broja ponuda na tenderima, kojih je sada u proseku 2,5 po tenderu, kao i podsticanje naručilaca da umesto kriterijuma najniže cene koja je zastupljena u 95 odsto tendera prednost daju kvalitetu. Pored toga, rezultati u pogledu realizovanih zelenih i socijalnih javnih nabavki pokazuju da je njihova primena i dalje nedovoljno razvijena, a one su nesumnjivo efikasan alat za podršku zaštiti životne sredine i osetljivim grupama“, istakla je izvršna direktorka NALED-a Violeta Jovanović.

Programski direktor organizacije „Transparentnost Srbija“ Nemanja Nenadić u osvrtu na predstavljene rezultate naglasio je da je u narednom periodu prioritet da se smanji nepoverenje ponuđača i steknu uslovi da veći broj firmi ospori one nabavke za koje se sumnja da su nameštene.

„Istraživanje je pokazalo da sada više ljudi zna o nabavkama nego što je to bio slučaj pre godinu dana, što je dobar znak da se više govori o ovoj temi. To znači da postoji potencijal za promene, građani mogu da pomognu da se sistem poboljša. Ukoliko bi više bili pitani na šta državni novac treba da se troši, oni bi više pratili i aktivnije učestvovali u sistemu javnih nabavki. Potencijal postoji, čeka se jasniji signal od državnih organa, da će sve nepravilnosti na koje ponuđači i građani ukazuju, biti ispitane“, zaključio je Nenadić. 

Ovom prilikom predstavljena je i mobilna aplikacija ePortala za javne nabavke, koja je dostupna na Google prodavnici, a putem notifikacija pomaže ponuđačima da brže reaguju i ne propuste rokove kada postavljaju pitanja, podnose ponude, zahteve za zaštitu prava. Takođe, predstavljena je i platforma za e-učenje na adresi lppp.rs, gde ponuđači i naručioci imaju priliku da se bolje upoznaju sa sistemom nabavki, kroz propise, mišljenja, smernice i priručnike. Sadržaj je podeljen na devet modula, a na kraju svake oblasti nalazi se test za one koji žele da provere svoje znanje. 

Unapređenje registra deo je projekta „Efektivne javne nabavke u službi ekonomskog rasta“, koji finansira Švedska agencija za međunarodni razvoj i saradnju (Sida), a sprovodi NALED.

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *