Gejming industrija u Srbiji sve profitabilnija, ali nedostaju kadrovi
1.8.2023 09:07 Autor: Redakcija Biznis.rs 1
Prošle godine ukupan prihod 15 najuspešnijih kompanija u oblasti gejming industrije u Srbiji iznosio je čak 150 miliona evra, što je za 10 odsto više u odnosu na prethodnu godinu. Trenutno su u izradi 94 igrice, a srpske igre su preuzete putem interneta do sada čak 100 miliona puta. Gejming industrija otvara 330 novih radnih mesta. Uprkos tome što je reč o profitabilnom poslu, nedostaje ljudi, pa se već procenjuje da ta mesta neće biti popunjena.
U 2022. godini objavljeno je više od 50 igara iz Srbije koje su pravili domaći timovi i kompanije. Izveštaj Asocijacije industrije video igara Srbije pokazuje da je naša zemlja na gejming sceni sve značajniji igrač, prenosi Euronews.
Najveća tržišta domaćih igara su Sjedinjene Američke Države, Velika Britanija, Nemačka i Francuska. Da bi se Srbija pozicionirala na sam vrh globalne scene, potrebni su talenti.
„S obzirom na to da je industrija mlada, u Srbiji nismo imali vremena da razvijemo toliko eksperata koliko nam je potrebno. S druge strane, formalno obrazovanje ne može da prati taj tempo, ali postoje razne inicijative gde se postepeno dešavaju pomaci u tom polju“, izjavila je menadžerka brenda i komunikacija Playstudios Europe Svetlana Mikić za Euronews Srbija.
Na Fakultetu dramskih umetnosti je prošle godine otvoren smer za gejm art, na kojem će se školovati budući stručnjaci za ovu oblast. Studenti prve generacije imaju od 17 do 43 godine.
„Imamo jednog studenta koji je završio filozofiju, tako da mu je ovo sad drugi fakultet, imamo mlade koji dolaze iz umetničkih škola, imamo studentkinju koja je studirala na Fakultetu tehničkih nauka, mladića sa slikarstva. Najviše vole da prave kompleksne video igre sa velikim svetovima, sa stvarima za koje zaista treba mnogo znanja i iskustva da bi se napravile“, istakla je za Euronews Srbija profesorka na katedri Vizuelni efekti, animacija i gejm art Mina Cvetinović Pavkov.
Studenti kroz formalnu nastavu upoznaju stručnjake iz različitih kompanija, i započinju direktnu saradnju, a Cvetinović Pavkov navela je da u septembru raspisuju novi upisni rok.
Iz Asocijacije industrije video igara Srbije naglasili su da je veliko interesovanje mladih da se uključe u gejming industriju, i da je nedavno pokrenuta platforma gde studenti, srednjoškolci i roditelji mogu da se informišu o svim pozicijama koje postoje u gejmingu, kao i da polako opada i nepoverenje roditelja prema mogućem budućem zanimanju njihove dece.
Najdeficitarniji stručnjaci za monetizaciju
Kristina Janković Obućina iz Asocijacija industrije video igara Srbije za Euronews Srbija je izjavila da se većina od 330 mesta koja su otvorena u gejming industriji odnose na razne vrste umetničkih pozicija.
„Najperspektivnije su one koje je trenutno najteže popuniti, to su stručnjaci za monetizaciju, oni koji pronalaze načine da mobilne igre, koje su inače besplatne, zarade. Druge pozicije koje je jako teško popuniti su producenti, to su oni organizatori koji vode računa o budžetu, o rokovima i timovima, i sve vrste menadžera“, otkrila je Janković Obućina govoreći o najdeficitarnijim profilima u gejming industriji.
Osim nedostaka stručnog kadra, ona je navela da predstavlja veliki problem to što postoji dvostruko oporezivanje sa SAD, koje su najveće i najvažnije tržište za video igre koje se prodaju iz Srbije.
„To predstavlja veliki problem i manjim timovima, ali i velikim kompanijama. Dok se to ne reši, na svaku prodatu igru ljudi će morati da plaćaju i onaj standardni porez, i jos jedan koji se plaća u SAD“, naglasila je Janković Obućina.
Govoreći o olakšicama koje država obezbeđuje za gejming industriju, ona je istakla da trenutno postoje korisne olakšice, najviše za razvoj i istraživanje, za koje mogu da se prijave kompanije i timovi koji se bave razvojem video igara u Srbiji, ali da osim toga ne postoje neke značajne olakšice.
„Voleli bismo da vidimo formiranje nekih fondova koji služe isključivo za finansiranje gejming timova, kako bismo pomogli da mlade ideje dođu na globalno tržište. Ljudi različitih zanimanja pristupaju gejming industriji. Ima dosta arhitekata, psihologa i farmaceuta, ljudi koji su učili japanski, nemački i kineski jezik, ali i jedan mesar koji je napustio porodični posao, i sada je senior u industriji“, navela je Janković Obućina.
Pročitajte još:
Nikola Đukić završio je Avio-vazduhoplovnu akademiju za avio-mehaničara, ali ga je put odveo u polje kreiranja igara.
„Sve što se tiče softvera i kompjuterske grafike mi je bilo hobi, i nikad nisam razmišljao da će jednog dana biti profitabilno. Zapravo se moj hobi pretvorio u posao. Bitno je da ljudi znaju da su gejm studiji otvoreni, da će uvek prihvatiti vaše radove, niko vas neće pitati ni šta ste završili, bitno je vaše iskustvo, i koliko ste uložili vremena u sebe“, objašnjava za Euronews Srbija animator Playstudios Europe Nikola Đukić.
Samo igre PlayStudios-a imaju više od 13 miliona korisnika, a najpopularnije su besplatne igre za publiku od 7 do 77. Dominacija stručnog kadra očekuje se kroz nekoliko godina. Stručnjaci kažu da sada znaju da novootvorena mesta neće biti popunjena, ali je vrlo moguće da za pet godina bude velike konkurencije.
KIMCHI
2.8.2023 #1 AuthorIzazovna grana ITa