Od početka pandemije 90 odsto putnika realizovalo svoja putovanja

Građani ostaju bez novca za neiskorišćene turističke vaučere od agencija u stečaju

PoslovanjeSrbijaTurizam

16.12.2022 11:58 Autor: Ljiljana Begović 2

Građani ostaju bez novca za neiskorišćene turističke vaučere od agencija u stečaju Građani ostaju bez novca za neiskorišćene turističke vaučere od agencija u stečaju
Nesuđenim putnicima bi za neiskorišćena putovanja u vaučerima trebalo da se vrati oko 6,5 miliona evra, pokazuju poslednji dostupni podaci. Na pitanje šta mogu... Građani ostaju bez novca za neiskorišćene turističke vaučere od agencija u stečaju

Nesuđenim putnicima bi za neiskorišćena putovanja u vaučerima trebalo da se vrati oko 6,5 miliona evra, pokazuju poslednji dostupni podaci.

Na pitanje šta mogu da urade putnici koji žele da dobiju novac od agencije koja se u međuvremenu ugasila ili nema novca za vraćanje vaučera, iz udruženja turističkih agencija i turističkih radnika Srbije (TAS) kažu da se u tom slučaju prvo obraćaju turističkoj inspekciji koja je nadležna za sprovođenje uredbe Vlade Srbije.

Ukoliko se utvrdi da agencija nije likvidna sledi stečaj i putnici sasvim sigurno ostaju bez uplaćenog novca, bez obzira na pravni postupak koji bi eventualno preduzeli, navode naši sagovornici.

“Naime, većina turističkih agencija je registrovana kao društvo sa ograničenom odgovornošću, odnosno d.o.o. U slučaju stečaja poverenici se naplaćuju isključivo iz stečajne mase koja je najčešće izuzetno mala i ne mogu se svi potražioci namiriti iz nje. Ukoliko je turistička agencija u međuvremenu proglasila stečaj putnici bi trebalo da se obrate osiguravajućem društvu kod kojeg je agencija imala polisu osiguranja od insolventnosti. Ipak, budući da su osiguranja prethodnih godina izdavala polise koje su u suprotnosti sa važećim Zakonom o turizmu, putnici ni sa ove strane neće biti obeštećeni. Na kraju, ostaje samo pravni postupak protiv osiguravajućeg društva. Trenutno se našem udruženju javilo više od 600 oštećenih putnika koji će dalje putem našeg advokatskog tima biti upućeni u celu pravnu proceduru oko utuženja”, objašnjavaju iz TAS-a.

Foto: Pixabay.com

Direktor Nacionalne asocijacije turističkih agencija (YUTA) Aleksandar Seničić u razgovoru za Biznis.rs kaže da je na početku krize bilo neiskorišćenih putovanja u vrednosti od oko 70 miliona evra. On smatra da moramo da budemo zadovoljni što je 90 odsto putnika realizovalo svoja putovanja i što su turističke agencije to uspešno završile.

„Nije mali iznos koji je ostao, ali verujem da će većina građana koji do sada nisu iskoristili vaučer zahtevati novac, na koji imaju pravo od 1. januara zaključno sa 1. februarom 2023 godine. Najveći broj agencija je već započeo kontakte sa klijentima oko detalja, ali molimo za strpljenje. Jedan deo agencija je pripremio i dodatne vrednosti na postojeće iznose zamenskih potvrda (od 10 do 20 odsto uvećanja iznosa) za one koji će možda pod tim uslovima hteti da u nekom narednom periodu realizuju svoja putovanja”, ističe Seničić.

Novi vaučeri za 2023. godinu

Vlada Srbije usvojila je Uredbu o uslovima i načinu dodele i korišćenja sredstava za podsticanje unapređenja turističkog prometa domaćih turista kojom je za narednu godinu obezbeđeno 500 miliona dinara za dodelu 100.000 vaučera u vrednosti od po 5.000 dinara za subvencionisani odmor građana u Srbiji.

Vaučeri mogu da se iskoriste najkasnije do 20. novembra 2023. godine, a uslovi za njihovo dobijanje su nepromenjeni u odnosu na ranije godine. To znači da pravo na vaučere imaju penzioneri, nezaposleni, korisnici posebne naknade, prava na negu drugog lica, radno angažovana lica čija primanja ne prelaze 70.000 dinara, ratni vojni invalidi, nosioci poljoprivrednog gazdinstva, kao i studenti.

Seoski turizam i dalje slabo razvijen

Iz udruženja turističkih agencija i turističkih radnika Srbije (TAS) ocenjuju da će sasvim sigurno tokom 2023. godine biti izdato oko 30 odsto više vaučera u odnosu na 2022. godinu, ali da je potrebno dodatno raditi i na razvoju seoskog turizma.

“Povećan je broj domaćih gostiju na destinacijama koje su pre svega vezane za prirodu i seoski turizam. Kapaciteti se proširuju iz godine u godinu. No, treba imati u vidu da je naš turizam na izuzetno niskom nivou sa izuzetno visokim cenama, u poređenju samo sa zemljama u okruženju. Podsticaj za veći broj stranih turista bi trebao da bude snažniji, i po ugledu na zemlje koje konstantno subvencionišu turističke agencije i hotele koji dovode strance”, objašnjavaju naši sagovornici.

Oni kao primer navode subvencije u Toskani koje iznose od pet do 10 evra po osobi i jednom noćenju, sa uslovom minimalnog boravka od tri noći.

“Za razliku od naše zemlje koja je pokušala sa ovim modelom, procedura za odobrenje subvencija je izuzetno jednostavna. Potrebno je mnogo više uraditi za razvoj domaćeg turizma, vaučeri sami po sebi ne mogu značajno unaprediti stanje. Strategija razvoja mora biti jasna”, ističu iz TAS.

Direktor Nacionalne asocijacije turističkih agencija (YUTA) Aleksandar Seničić smatra da je projekat dodele vaučera u velikoj meri doprineo razvoja turizma u Srbiji, posebno u vremenu pandemije.

“Veliki turistički centri su, pored ostalih gostiju, bili i dodatno popunjeni gostima sa vaučerima, dok su najveći benefit imale manje poznate destinacije koje su postale popularne, veoma posećene i na taj način se ubrzao razvoja turizma i u tim delovima Srbije. Mislim da bi neki novi model ovih vaučera, u bliskoj budućnosti, mogao na bolji i efikasniji način da pomogne još više nerazvijenim delovima Srbije u turističkom smislu, recimo dodatnom većom pojedinačnom vrednošću ili skraćenjem boravka na ovim destinacijama, što bi svakako doprinelo i većoj tražnji, ali i boljoj promociji”, ocenjuje Seničić.

  • GOCA BG

    17.12.2022 #1 Author

    Odlicno ako je 90% putnika realizovala svoja putovanja,ali ovi cije su se agencije ugasile ne mogu nikako da dobiju povracaj novca…

    Odgovori

  • MADMAX

    18.12.2022 #2 Author

    Sve u svemu uvek na račun potrošača. Zakoni, inspekcije, sud. . . Ništa

    Odgovori

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

Biznis.rs newsletter

Prijavite se na biznis.rs newsletter i budite uvek u toku sa najnovijim finansijskim i ekonomskim temama značajnim za društveni razvoj.

Loading...