HOLIVUD ĆE SE TRAJNO IZMENITI POSLE PANDEMIJE Da li će striming kompanije pokupovati najveće filmske studije?

AnalizaIzdvajamoLifestyleU fokusuZanimljivosti

30.10.2020 15:21 Autor: Marko Miladinović 1

HOLIVUD ĆE SE TRAJNO IZMENITI POSLE PANDEMIJE Da li će striming kompanije pokupovati najveće filmske studije? HOLIVUD ĆE SE TRAJNO IZMENITI POSLE PANDEMIJE Da li će striming kompanije pokupovati najveće filmske studije?
Filmski studiji u Holivudu masovno odlažu datume premijera blokbastera čija produkcija je okončana ili je u završnoj fazi. S druge strane, ona ostvarenja za... HOLIVUD ĆE SE TRAJNO IZMENITI POSLE PANDEMIJE Da li će striming kompanije pokupovati najveće filmske studije?

Filmski studiji u Holivudu masovno odlažu datume premijera blokbastera čija produkcija je okončana ili je u završnoj fazi. S druge strane, ona ostvarenja za čiju realizaciju je bilo potrebno uložiti manje novčanih sredstava, uglavnom se prodaju popularnim striming kompanijama.

Američka filmska industrija je i pre proglašenja pandemije korona virusa bila u turbulentnom periodu, izazvanom promenom načina distribucije koje su doneli pomenuti striming servisi, kao što su Netflix, Amazon Prime, Hulu, Disney+ i drugi, ali i smenom najmoćnijih izvršnih direktora i producenata, posle skandala vezanih za seksualno zlostavljanje koji su razotkriveni kroz aktivnosti #MeToo pokreta.

Ovakva holivudska „nova realnost“ ipak ne može doveka potrajati.

Snimanje filmova u uslovima karantina

Kada je posle skoro tri meseca pauze prekinuta obustava snimanja zakazanih filmskih i televizijskih projekata, produkcijski setovi na terenu bitno su se izmenili. Glumcima, i ne samo njima, su u ugovorima dopisane klauzule kojima se studiji oslobađaju od odgovornosti ukoliko dođe do zaražavanja koronom tokom snimanja.

Pored toga, uobičajena praksa podrazumeva da osnovno osoblje – glumci, reditelj i njegovi pomoćnici, snimatelji, šminkeri, kostimografi, majstori svetla i tona, kao i služba keteringa – po dobijanju negativnih rezultata testiranja na koronu, zajednički odlazi u svojevrstan karantin, odnosno posebno zaštićeni „mehur“ na lokaciji za snimanje.

Ovakav način rada, pored glavobolje, producentima zadaje i dodatne troškove, jer je u pitanju logistički problem, koji u slučajevima manjih produkcija obuhvata oko 70 ljudi. Kada je reč o raskošnim ansambl ostvarenjima, koja se po pravilu dešavaju na egzotičnim i skupim lokacijama, cena snimanja bezmalo eksponencijalno raste.

Da ne govorimo da se čak i u maksimalno zaštićenim grupama dešavaju proboji korone, posle čega sedi ponovna pauza u produkciji, na najmanje dve nedelje. Primera radi, to se dogodilo na setovima megapopularnih, i veoma skupih serija „The Witcher“ i „The Stranger Things“.

Foto: Pixabay

Trka u dvoje kompanija Netflix i Disney

Već u prvim danima po proglašenju pandemije najveći filmski studiji znali su da ih čeka „stezanje kaiša“ bez presedana u dosadašnjoj istoriji. Poznavaoci filmskih prilika su za engleski Guardian izračunali da će globalni troškovi od prestanka prodaje ulaznica za bioskope iznositi više od pet milijardi dolara do kraja godine. Međutim, ta prognoza se pokazala krajnje konzervativnom, imajući u vidu da je samo kinesko tržište, najbrže rastuće na svetu, zaključno sa prolećem prikazalo troškove od oko dve milijarde dolara.

Prihodi od prodaje filmskih ulaznica predstavljaju najveći udeo ukupne zarade filmskih kompanija, a svakako najbrži, jer se prihodi ostvareni na osnovu prodaje prava na prikazivanje prikupljaju konstantnim, ali značajno sporijim tempom.

O problemima sa kojima se suočavaju bioskopski lanci širom sveta, ali i kod nas, već smo pisali OVDE i OVDE.

Filmske kuće u proseku privređuju polovinu od ukupno prikupljene sume novca tokom prikazivanja njihovih filmova u bioskopima, mada taj procenat zavisi od tržišta do tržišta.

Tu na scenu opet stupa Netflix, od jula i zvanično najvrednija svetska kompanija u industriji zabave, sa tržišnom vrednošću procenjenom blizu 200 milijardi dolara, i ostvarenom zaradom u 2019. godini od približno 20 milijardi dolara. Netflix je tada na prvom mestu pretekao drugog giganta, kompaniju Disney, koja je „teška“ 186 milijardi dolara.

Disney je prethodnih godina već obavio akviziciju nekih od najunosnijih holvudskih studija i firmi iz industrije zabave. Pod okriljem ove kompanije našli su se Pixar, Twenty Century Fox, Marvel i drugi. Ispostavilo se da je to bila priprema za letošnje puštanje u promet ekskluzivne striming platforme Disney+, koja tako u startu ima neverovatno obiman katalog proizvoda u ponudi.

Pitanje je trenutka, piše Holywood Reporter, koji od preostalih filmskih studija će završiti pod okriljem giganta kao što je Netlix, a onda ćemo prisustvovati „trci u dvoje“. Ako ništa drugo, Disney i Netflix svakako će biti predvodnici tehnoloških promena koje će zauvek izmeniti način na koji gledamo pokretne slike.

  • Ivan

    30.10.2020 #1 Author

    Korona je mnogo toga promenila

    Odgovori

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

Biznis.rs newsletter

Prijavite se na biznis.rs newsletter i budite uvek u toku sa najnovijim finansijskim i ekonomskim temama značajnim za društveni razvoj.

Loading...