Preduzeća se prodaju na vrhuncu poslovanja

Kako realno proceniti vrednost kompanije?

AnalizaBerzaPoslovanjeSrbija

15.6.2023 11:39 Autor: Ljiljana Begović 1

Kako realno proceniti vrednost kompanije? Kako realno proceniti vrednost kompanije?
Neretko se dešava da vlasnici uspešnih biznisa požele u nekom trenutku i da prodaju svoje poslovanje. Tada je neophodno dobro proceniti vrednost kompanije, uzimajući... Kako realno proceniti vrednost kompanije?

Neretko se dešava da vlasnici uspešnih biznisa požele u nekom trenutku i da prodaju svoje poslovanje. Tada je neophodno dobro proceniti vrednost kompanije, uzimajući u obzir sve relevantne faktore.

Prema rečima poslovnog konsultanta Nikole Stefanovića, biznisi se prodaju kada im najbolje ide, jer se najviša cena može postići upravo kada je posao na vrhuncu. A za dolazak do te faze potrebno je vreme.

“Na primer, kada se prodaje fudbaler on će otići u drugi klub na vrhuncu svoje karijere, a ne kada bude u poznim godinama. Na našim prostorima se najčešće prodaju srednje i velike firme koje su stabilne i dugo posluju, što ne znači da se male ne prodaju, ali je definitivno blaga prednost na strani većih preduzeća”, ocenjuje Stefanović u razgovoru za Biznis.rs.

Postoji nekoliko metoda kako izračunati vrednost kompanije, a na našem prostoru se najviše koriste dve – prva je diskontovanje budućih novčanih tokova, dok je druga korišćenje multiplikatora.

“Korišćenje multiplikatora je većinski način procene vrednosti kompanije. Sigurno postoje i one koje vrednost procenjuju na osnovu diskontovanja novčanih tokova, ali sam se u praksi najčešće susretao sa korišćenjem metode multiplikatora”, navodi naš sagovornik.

Multiplikatori se koriste na berzi za procenu vrednosti kompanije. Postoji veliki broj različitih multiplikatora, ali se generalno mogu podeliti u dve grupe u smislu merenja vrednosti kompanije i vrednosti kapitala.

“To praktično znači da uzmete jedan biznis, vidite u kojoj industriji on posluje, proveri se koji su multiplikatori za tu industriju i šta se dešavalo u prethodnom periodu. To su obično multiplikatori koji se koriste u paketu sa poslovnom dobiti firme i oni mogu biti šest, sedam, osam, devet, deset… Retko se koriste multiplikatori koji idu na prihode. Na našim prostorima i u jugoistočnoj Evropi uopšte najčešće se za vrednovanje neke kompanije koriste multiplikatori za pronalaženje sličnih transakcija i množenje sa poslovnom dobiti, odnosno EBITDA”, objašnjava poslovni konsultant.

Foto: Freepik.com

Parametri na osnovu kojih se vrednuje firma

“Ne postoji baš jedan, glavni parametar na osnovu koga se određuje vrednost firme jer kada se prodaje preduzeće posmatraju se svi parametri – počev od toga kakvi su prihodi i da li su u padu, rastu ili stagnaciji. Zatim, potencijalni kupac obraća pažnju i na poslovnu dobit, zaduženost, bilans stanja i bilans uspeha, projektovani bilans stanja i bilans uspeha. Dakle, posmatra se cela situacija oko poslovanja firme da bi se procenilo da li uopšte neki biznis vredi kupovati ili ne”, ističe Nikola Stefanović.

Veoma je bitna procena uspešnosti biznisa u aktuelnom trenutku, kao i da li će biti uspešan u budućnosti i koju bi cenu trebalo dostići.

“Na kraju kada se vrednuje biznis obično je to na osnovu multiplikatora EBITDA. Ukoliko je firma mala i tog parametra nema posmatraju se prihodi, broj korisnika, potencijal… ali govorim na osnovu iskustva o prodaji već postojećih razrađenih biznisa, malih i srednjih kompanija, koje već imaju promet i poslovnu dobit. Ukoliko je reč o startapima, procena njihove vrednosti je u potpunosti drugačija”, ističe Stefanović.

Na pitanje da li vrednost kompanije može da se promeni ukoliko se ne proda u određenom vremenskom roku, naš sagovornik kaže da je to znak da nešto ne funkcioniše kako treba.

“Mnogo toga zavisi od razloga zašto se firma nije prodala. Može biti da su očekivanja vlasnika nerealna ili da kompanija nije u dobrom stanju za prodaju. Generalno gledano, to nekome ko posmatra sa strane daje signal da nešto nije u redu. Razlog zbog koga se neki biznis ne prodaje duže vreme može biti i nedostatak kupaca, ali se onda postavlja pitanje zašto bi uopšte kompanija izlazila na tržište ako nije izanalizirano da li postoje kupci”, navodi Stefanović i dodaje da je uglavnom reč o nekom sistematskom problemu unutar same kompanije.

U zavisnosti od uzroka zavisiće i cena kompanije, odnosno da li će da padne ili poraste.

Kupci često razmišljaju i o tome kako će kompanija koju žele da kupe poslovati u budućnosti. Da li će kupljeni biznis bolje ili lošije raditi zavisi od mnogo faktora.

“Kupci pri samom ulasku u firmu dobro analiziraju poslovanje i njima je uglavnom cilj da ga poboljšaju. Već pri samoj kupovini novi vlasnici imaju plan kako da unaprede rad, jer ukoliko se plati neka novčana suma za firmu da bi se stvorio profit to je moguće ostvariti samo ukoliko vrednost same kompanije poraste i ako ona bolje posluje. U privatnom sektoru se uglavnom dešava da firme nakon kupovine bolje posluju, kada je reč o transakciji malih i srednjih preduzeća”, zaključuje poslovni konsultant Nikola Stefanović,

  • MARA

    16.6.2023 #1 Author

    Moraju ipak strucnjaci proceniti

    Odgovori

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

Biznis.rs newsletter

Prijavite se na biznis.rs newsletter i budite uvek u toku sa najnovijim finansijskim i ekonomskim temama značajnim za društveni razvoj.

Loading...