Nedostaje nam 20.000 profesionalnih vozača – da li su povoljniji stanovi i plate za supruge rešenje?
22.1.2024 17:16 Autor: Milica Rilak 38
Poslovno udruženje drumskog saobraćaja Srbijatransport objavilo je predlog mera koje bi, prema njihovoj proceni, pomogle da se veći broj mladih odluči za veoma traženo zanimanje profesionalnog vozača. Među njima su i subvencionisanje obuke, poreski stimulansi za poslodavce, ali i obezbeđivanje stambenih olakšica, kao i naknada suprugama.
Analiza Srbijatransporta ukazuje i na to da se radi o merama koje bi dale rezultate na dugi rok, dok bi kratkoročno rešenje bilo uspostavljanje bilateralne saradnje sa Indijom, odakle bi mogli da dođu kvalifikovani vozači neophodni domaćoj privredi.
Pozivajući se na izveštaj Svetske organizacije za drumski transport (IRU), iz Srbijatransporta upozoravaju da je u 2023. godini na globalnom nivou čak tri miliona radnih mesta vozača kamiona u 36 zemalja gde je rađena analiza ostalo nepopunjeno, uz procenu da bi taj manjak mogao da se udvostruči do 2028. godine.
„Prisutan je sve veći jaz između mladih i starih vozača i, ukoliko ne bude značajnijih akcija, očekuje se da će stanje biti mnogo gore u narednih pet godina. Srbiji nedostaje oko 20.000 vozača u drumskom transportu, odnosno oko osam odsto vozača kamiona i 17 odsto vozača autobusa“, ističu u predlogu mera koje su uputili Vladi Srbije.
U analizi koju je potpisao generalni direktor Srbijatransporta Goran Aleksić ističe se da je ključni izazov sa kojim se suočava transportna industrija zapravo jaz „od škole do volana“, što dodatno komplikuju visoki troškovi obuke, licence i osiguranja.
„To čini skupim proces koji je potreban da bi mlad čovek postao vozač kamiona. U Francuskoj, na primer, prosečna cena za dobijanje vozačke dozvole i sertifikata o stručnoj profesionalnoj osposobljenosti iznosi 5.250 evra, što je više od tri njihove minimalne mesečne zarade. U Srbiji obuka za vozača kamiona u autoškoli i CPC centrima, sa taksama, ispitima i svim neophodnim formalnostima košta preko 300.000 dinara, što je oko 6,5 minimalnih mesečnih zarada“, naglašava Aleksić.
U Srbijatransportu smatraju da Vlada Srbije mora da kreira modele koji olakšavaju pristup profesiji donošenjem kvalitetnih podzakonskih akata, kojima bi bila smanjena minimalna starosna granica za obuku i rad profesionalnih vozača, ali i uvedene subvencije za sticanje kvalifikacija za vozače kamiona i autobusa.
Kada je reč o konkretnim potezima koji bi pomogli da se više naših građana, a posebno mladih, odluči za profesiju vozača, Srbijatransport predlaže ukupno šest mera:
- Subvencionisanje početne CPC obuke za profesionalne vozače, odnosno kandidata do 30 godina starosti, kao neophodnog i obaveznog sistema edukacije.
- Uvođenje posebnih poreskih stimulansa da bi se zapošljavali vozači. Predlog je da u periodu od 10 godina rada jedna, poslednja, godina dekade bude oslobođena od poreza na plate, dok bi za mlade vozače do 30 godina starosti prve tri godine rada bile oslobođene poreza na plate
- Obezbeđivanje dodatne nenovčane beneficije da se vozači zapošljavaju u Srbiji, poput modela da država daje besplatno zdravstveno osiguranje za jedan mesec tokom godine za sve vozače, odnosno za tri meseca u godini za mlade vozače, sa ciljem da ne odlaze na rad van Srbije
- Razmotriti mogućnost obezbeđenja nekih stambenih olakšica, a posebno u manjim gradovima gde to manje košta, poput stanova koji se daju po privilegovanim uslovima vojsci i policiji
- Plaćanje ženama vozača određene manje naknade, posebno ako su trudne, kako bi se vozači ženili i ostajali u Srbiji. Imamo primere iz avio-saobraćaja gde neke avio-kompanije daju neku manju platu ženama pilota, kako bi sve učinili da oni mirno voze
- Donošenje podzakonskih akata koji regulišu osnovnu i CPC obuku u smislu unapređenja sistema edukacije, snižavanja troškova rada CPC centara i podrške teritorijalnoj pokrivenosti.
„Ovo su predlozi mera koji, ako se primene odmah, mogu dati rezultat u dugoročnom periodu od narednih pet godina. Do stabilizacije potrebnog broja i kvaliteta resursa zaposlenih u transportu neophodno je preduzeti hitne mere uspostavljanja bilateralnih sporazuma sa Republikom Indijom o olakšanom dolasku radno sposobnih kadrova koji su neophodni sektoru drumskog transporta“, poručuju iz Srbijatransporta.
Trebalo bi takođe, kako savetuju, imati na umu i neiskorišćene kadrovske resurse „kod kuće“ – poput činjenice da među profesionalnim vozačima ima veoma malo žena.
„Prema istraživanju IRU, samo 16 odsto vozača autobusa na globalnom nivou su žene, što je ispod proseka u ukupnoj transportnoj industriji (22 odsto) i radno sposobnom stanovništvu (46 odsto). Кada je Srbija u pitanju, procenat žena koje rade kao profesionalni vozači daleko je niži nego od proseka u EU, te je neophodno uspostaviti programe podrške zapošljavanja žena na pozicijama profesionalnih vozača, a posebno vozača autobusa u sektoru javnog prevoza putnika„, naglašava direktor Srbijatransporta Goran Aleksić.
Pročitajte još:
Zaključak je da je Srbiji neophodno da svake godine, pored 1.000 novih vozača koji se obrazuju u srednjim stručnim školama, kroz CPC centre bude obučeno i osposobljeno više od 3.000 novih profesionalnih vozača u drumskom transportu.
„Ekonomski održiv i funkcionalan transport od izuzetne je važnosti za konkurentan poslovni ambijent i razvoj privrede Srbije“, naglasio je Aleksić.
Sindi
22.1.2024 #1 AuthorResenje su vece plate i bolji uslovi rada
tamara71
22.1.2024 #2 AuthorAko se ponude dobre plate vozacima vrlo brzo ce se resiti manjak
Ja bre
24.1.2024 #3 AuthorNece. Ja sam otisao zbog ludaka na vlasti a imaon am dobru platu u Srbiji. Ne zelim da zivim u diktaturi polupismenih gde im je glavna fora ostanka na vlasti, da vicu kako nas neko mrzi i da ce oni da nas spasu od tih koji na mrze.. Otisao sam iz bolesne drzave bez institucija. A drzava bez institucija nije drzava…
Goran
24.1.2024 #4 AuthorTako je
Nidza
24.1.2024 #5 AuthorU pravi ste,to jeste problem ali bi sigurno dosta poboljsalo situaciju kada bi plate bile bar 30 posto bolje i kada bi bili prijavljeni na celu platu a ne na minimalac a ostalo na ruke…i nije samo to problem,da ne pricamo o voznji bez kartice(po nekad i bez jednog dana slobodnog mesecno uz radno vreme od 10-15 sati),jurenje tura od strane gazda i nenormalnog pretovara kamiona koji se i ne odrzavaju bas najbolje iako su to sada vecinom novi kamioni…garantujem da kada bi se povecale plate i da ne bude minimalca na racun,voznja bez nekog prevelikog pretovara i bar jedan dan nedeljno slobodno uz radno vreme od max 10 sati u roku od 6 meseci nebi falilo vozaca(mozda 10%od pomenutog broja)
Simke
25.1.2024 #6 AuthorTako je
džon meklejn
7.2.2024 #7 AuthorKralju!!!!
SHALIMAR
22.1.2024 #8 AuthorVeliki problem je vec godinama,vozaca nema,svaki drugi vozac u gradskom prevozu je iz Indije,a o vozacima kamiona da ne pricamo…
Sasa
25.1.2024 #9 AuthorA niko ne pita otkud ovim „dzamahirijancima“ licenca ili tzv cod 95 za kategorije da i ne spominjemo .mi kad odemo preko sve to polazemo opet u vecini zemalja – ovim dolaskom samo se obara cena rada jos vise i unistava taj posao – zamlja cuda u kojoj stranci imaju pogodnosti u odnosu na drzavljane maticne zemlje – jednake uslove za sve pa neka rade a ne ovako zato i odlaze ljudi
Jj992
22.1.2024 #10 AuthorZanimljivo
ELLA
23.1.2024 #11 AuthorSada je kasno da se daju ustupci. Trebalo je postovati radnike
Sale
24.1.2024 #12 AuthorPlata dobra i prijava na istu, beneficirani radni staž,policija da zaustavlja samo neispravna vozila i vozila koja prave prekršaje,a ne bezveze da zaustavljaju,i oduzimaju dragoceno vreme vozačima.i biće sve kako treba.
PAVLE-2005
23.1.2024 #13 AuthorDavaće i više od toga
Južnjak
24.1.2024 #14 AuthorNedavno sam vozio bus za firmu iz HR. Kad voziš relacije u HR plata je oko 1500e a u EU 2800eur. Vozaci u gradskom oko 1200eur.
Sada prelazim kod kolege u NL cifra od 3100 do 3500 sa smestajem plus 20e topli obrok.
Pa koje lud da radi ovde. Kolege u gradskom u Leskovcu zarade 50-60h. Bez smeštaja i bez toplog obroka. Uslovi rada i vozila da ne pričamo
Anonimni
23.1.2024 #15 AuthorNisu mladi ludi da ih sikanira ko kako stigne za prijavu od spremacice. Bez ikakvih uslova na putu. Svi se prave ludi od drzave,poslodavaca pa do dispecera.
Dux011
23.1.2024 #16 AuthorMozda se zakasnelo…
Rajo
23.1.2024 #17 AuthorSutnes baljegu i vire soferi tako su gazde trazili vozace .to je ziva istina. Sad malo rucna…
Borko
25.1.2024 #18 AuthorAko si im reko,sad neka gazde voze
Zika todorovic
24.1.2024 #19 AuthorNedavno Smo se vratili Supruga i ja iz swecke iz stocholma nakon rada i sveckoj 18 g. Supruga i ja smo profesionalni vozaci kamiona i busa.vozac i imamo preko 55g. Zivota.
Odma nakon dolaska u prijavljeni na biro za zaposljavanje gde kažu nema posla za vozača. Pored toga dovelo i platijo carinu za 2 kamiona koja su radola usweckoj. Na priču koja se plasira mi smo razočarani da nemamo gde raditi. Živimo u paracinu i čekamo da se neko smiruje jel zavod za zapošljava rade lica nesrećna i ne zainteresovana za njihovo radno mesto. Važno je da mu je toplo u kacrlaroku i da će država njemu dati platu na vreme., za ostalo ga ništa ne interesuje. S poštovanjem zika todorovic. Paracin
Predrag Bogićević
24.1.2024 #20 AuthorPoštovani gospodine
Kada bi kod nas u Srbiji uveli Švedski socijalni program i uslovi plaćanja ne bi ste imali problem oko pronalaska vozača.
StevaDžo
24.1.2024 #21 AuthorAko se već misliš „faćati“ volana onda samo Slo ili DE….kod ovih naših što šutiraju vozače i muljaju sa prijavom neka im tata to radi. Radio sam za „gazdu“ iz NS…nikad više. Pozdrav iz Bayerna DE….i brate dobar ti komentar. Srečno
Eki
24.1.2024 #22 AuthorPrvo veca plata,drugo cela plata na racun,trece vise postovanja od strane poslodavaca i policije i cetvrto smanjenje cene cpc
Gox
24.1.2024 #23 AuthorOvde svi traže fizičkog radnika sa kategorijama (utovaraj, istovaraj, vozi preko regule, ako nešto crkne popravi i td.)
Da ne raspravljamo o uzimanju para za licence i c-d 95. I naravno članska karta stranke kao uslov..
Bogdan
24.1.2024 #24 AuthorTako je.Cpc skup ko otrov,ja sam platio polaganje za CE 125.000,i sad jos moram da platim 160.000 cpc.Pa pita li se neko u toj vladi odakle da iskopa neko tolike pare.Kad smanje cenu bar za 40% mozda nesto i postignu,ovako nista od toga
Ja bre
24.1.2024 #25 AuthorTreba nam normalna, demokratska, pravna drzava u EU u kojoj nema granica na kojima se ceka po 2 dana, u kojoj se ne kradu izbori i u kojoj ce nasa deca ostati da zive. Nije sve u novcu.
A novac ce tada doci sam po sebi.
Dragan
24.1.2024 #26 AuthorGde to fali vozaca.Samo slusam fali radnika metalske struke bravara,fali vozaca a gde .Gde god sam pitao za vozaca ne treba nigde,pitam za posao bravara,ne treba nigde.A samo naslovi svakog dana fali ovo ono.
Nenad
24.1.2024 #27 AuthorIhhh bre pa to je isuviše malo s’obzirom na situaciju ! Daće Bog da ih sledeće godine fali tri puta više ! Da Bog da , da više od pola kamiona i autobusa stoji na parkingu jer nema ko da ih vozi !
Glas
26.1.2024 #28 AuthorPoštovani,
Vaše želje nemaju osnova… Upravo su ovim tekstom najavali i opravdali uvoz vozača iz Indije… Obuka i svi papiri će biti regula i subvencionisani jer nama „fale vozači“… Imaće sve po dogovoru kao za kineze… Niko im ništa ne može.. A što se promene u zakonu tiče.. Biće i toga za jedno 5-6.možda i 10godina…pošto uvoz vozača ne remeti nikoga(a i već je sve odlučeno)
Tako da poštovani građani Srbije.. Srećno nam bilo i uz Božiji blagoslov svim učesnicima u saobraćaju..
Dragiša 55
24.1.2024 #29 AuthorI ja volim srbiju, a zar ne rekosmo da u Srbiji vlada tržišna ekonomija te samo uslovo za rad diktiraju hoćrmo lo imati ili ne radnu snagu. Ukoliko delimo stanove trebalo bi ih deliti svima i vratiti se u komunizam.
Zoran Petković
24.1.2024 #30 AuthorKasno Marko na Kosovo stiže…uglavnom sve se svodi na presipanje iz šupljeg u prazno.Platite ljude a treba malo dovesti ured skladištare I carinike koji glume nuklearne fizičare.Zbog čega vozač mora da trpi hirove polupismenih stranačkih poslušnika??? Izvinjavam se na smetnji
Vlada
25.1.2024 #31 AuthorPricaju o subvencijama a svi vozaci u privatnom sektoru prijavljeni na minimalac .
Simke
25.1.2024 #32 AuthorDrzava je opet nasla resenje i pokazala opet svoju nesposobnost,tacnije pametne i ucene glave. Nasli su resenje tako sto „uvoze“ radnu snagu-vozace iz Nepala, Bangladesa… Znamo kako i na koji nacin se tamo stice dozvola, a znamo i kako voze. A i dalje na snazi ostaju prevelike dadzine za mlade koji bi hteli da poloze za oztale kategorije. Ma strašno kako razmišljaju i kakva im je logika
Dak
25.1.2024 #33 AuthorKo o čemu, oni o poštenju?! Kad dignete plate možda će te imati još vozača ali dovoljno nikad!! Ja sam vozač profesionalni 30 godina i da sam sad pred odlukom s čime ću se baviti u životu, to sigurno ne bi bio ovaj posao, bar ne u Srbiji!!
zoi
28.1.2024 #34 AuthorDa cene vise radnike ne bi bilo tako.
Emilija
29.1.2024 #35 AuthorDa su bolji uslovi vozaci bi radili i ovde
CALE
4.2.2024 #36 Authorneka plate visei bice ih nece odlaziti
MASVIDAL
4.2.2024 #37 AuthorDa drzava da vece plate pa ce ih biti
SLAVICA
4.2.2024 #38 AuthorLosi uslovi za rad