Raspisan tender za izradu projekta za građevinsku dozvolu

Terminal za rasute terete luke u Beogradu gradiće se u Krnjači

InfrastrukturaInvesticijeSrbija

31.5.2023 16:54 Autor: Julijana Vincan 4

Terminal za rasute terete luke u Beogradu gradiće se u Krnjači Terminal za rasute terete luke u Beogradu gradiće se u Krnjači
Agencija za upravljanje lukama raspisala je tender za izradu projekta za građevinsku dozvolu za izgradnju terminala za rasute terete luke u Beogradu, i to... Terminal za rasute terete luke u Beogradu gradiće se u Krnjači

Agencija za upravljanje lukama raspisala je tender za izradu projekta za građevinsku dozvolu za izgradnju terminala za rasute terete luke u Beogradu, i to u Krnjači. Rok za podnošenje ponuda je 4. jul, a za izradu projekta tri godine, dok procenjena vrednost tendera iznosi 141,66 miliona dinara.

U tehničkoj dokumentaciji se navodi da razvoj lučke privrede na području grada Beograda podrazumeva da se, osim izgradnje nove luke u čijem bi sastavu bilo više namenskih terminala i čija će tačna lokacija tek biti određena, lučka delatnost pretovara rasutih tereta obavlja na još dve lokacije, koje će činiti lučko područje luke u Beogradu.

Ministarstvo građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture izdalo je početkom godine lokacijske uslove za faznu izgradnju terminala za rasute terete u Krnjači, kojima je predviđena gradnja u dve faze.

Prva faza obuhvata izgradnju operativne obale, radove na formiranju i uređenju teritorije i akvatorije terminala, izgradnju obaloutvrde, internih saobraćajnica, vodovodne, hidrantske i kanalizacione mreže, kao i gradnju upravne zgrade.

Druga faza gradnje obuhvata izgradnju objekata lučkih operatera prema dinamici aktiviranja celokupnog kompleksa, što nije predmet ovog projekta.

Urbana sredina oko Luke Beograd razlog za njeno izmeštanje

Postojeća luka u Beogradu pozicionirana je na 1168. kilometru desne obale Dunava, bazenskog je tipa sa akvatorijom veličine 11 hektara (ha). U luci se vrši pretovar generalnih tereta, rasutih tereta i kontejnera.

Vremenom se, kako je navedeno, grad Beograd razvijao ka luci, pa je ona postala neposredno okružena urbanim sredinama koje sada predstavljaju najveću prepreku za dalji razvoj luke na sadašnjoj lokaciji.

Istovremeno, na području grada Beograda nalazi se više od pedeset mesta na kojima se vrši pretovar peska i šljunka. Zakonom o izmenama i dopunama Zakona o plovidbi i lukama na unutrašnjim vodama omogućeno je privremeno zadržavanje jednog broja ovih objekata do izgradnje odgovarajućih lučkih kapaciteta.

Foto: Freepik.com

U tehničkoj dokumentaciji je naglašeno da se očekuje rast obima prevoza robe na unutrašnjim vodnim putevima na ukupno 18 odsto u odnosu na druge vidove transporta, te da je za ostvarivanje ovog cilja neophodno unaprediti transportnu infrastrukturu, pre svega na Dunavu, Savi i Tisi.

Planom detaljne regulacije privredne zone između saobraćajnice SMT, pančevačkog puta i Dunava planirana je veća površina za lučku delatnost na obali Dunava, a u okviru ove zone planirana je i izgradnja terminala za rasute terete luke u Beogradu.

Ranije najave Krnjače kao moguće lokacije

Ministar građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture Goran Vesić nedavno je najavio da će se gradnja nove Luke Beograd realizovati kroz javno-privatno partnerstvo, kao i da je za gradnju određena lokacija, i to na levoj obali Dunava, „malo iznad Pupinovog mosta“.

Ipak, ova lokacija pominjana je i ranije uz Luku Pančevo, i lokaciju u Krnjači. Krajem 2020. godine tadašnji pomoćnik ministra za vodni saobraćaj Veljko Kovačević naveo je da se razmatra tačna lokacija za izgradnju nove luke u Beogradu, kao i da su definisane tri lokacije. Jedna je 10 km uzvodno od Pupinovog mosta, druga u Krnjači, i treća Luka Pančevo kao beogradska luka.

On je ranije izjavio i da najveći potencijal ima lokacija uzvodno od Pupinovog mosta, u čijoj blizini je planirana i gradnja industrijsko-tehnološkog parka u Borči zajedno sa partnerima iz Kine. Takođe, 2020. godine je najavljivano i da bi izgradnju Luke Beograd mogla da podrži i Evropska banka za obnovu i razvoj (EBRD), kada je pominjana podrška novim projektima u Srbiji u oblasti saobraćaja.

Realizacija privrednih potencijala kao cilj

Na teritoriji grada Beograda u zoni priobalja nalazi se, kako piše u tehničkoj dokumentaciji tendera, više od 50 deponija prirodnog (rečnog i majdanskog) materijala, na kojima se vrši separacija i proizvodnja prirodnog građevinskog materijala. Šljunak i pesak dovoze se vodnim putem do lokacije na obali, gde se obavlja deponovanje, separacija i prodaja agregata, a na nekim lokacijama i proizvodnja betona i asfalta.

U tehnološkom procesu prerade često se koristi voda iz vodotoka i u vodotok se najčešće upuštaju vode iz proizvodnje (otpadne vode). Ističe se da ovakva aktivnost ne utiče na promene u vodnom režimu, ali zato oštećuje izgrađene objekte u funkciji uređenja vodotoka (obaloutvrde, nasipi i slično). Jedan od značajnijih problema je nedostatak prostora za odlaganje i preradu prirodnog agregata.

Projektovani kapaciteti Terminala za rasute terete luke u Beogradu trebalo bi da omoguće pretovar i skladištenje najmanje dva miliona tona rasutih tereta.

Za izgradnju terminala za rasute terete luke u Beogradu na lokaciji na levoj obali Dunava neophodno je izraditi tehničku dokumentaciju, i to u skladu sa Zakonom o planiranju i izgradnji – Projekta za građevinsku dozvolu.

„Cilj izrade tehničke dokumentacije je da se obezbede zakonom propisani uslovi za izvođenje radova na izgradnji terminala za rasute terete luke u Beogradu. Izgradnjom ovih kapaciteta omogućiće se da Beograd u potpunosti realizuje svoje privredne potencijale, te omogući privrednim subjektima iz oblasti građevinske industrije korišćenje usluga unutrašnjeg vodnog transporta kao najjeftinije grane transporta za prevoz masovnih roba”, piše u tekstu tendera.

Podsetimo, ranije su iz Vlade Srbije za Biznis.rs objasnili da je cilj izgradnje nove luke u Beogradu da Srbija dobije najveće saobraćajno čvorište u regionu Zapadnog Balkana, koje će omogućiti povezivanje drumskog (E-70, E-75, regionalni put Beograd–Vršac i Beograd–Zrenjanin), železničkog (pruga Budimpešta – Beograd – Solun) i vodnog transporta.

  • Jj992

    1.6.2023 #1 Author

    Mogla bi i kanalizacija tamo u Krnjaci…

    Odgovori

  • ELLA

    1.6.2023 #2 Author

    Pametno ulaganje koje će brzo doneti prihode

    Odgovori

  • HEPO

    1.6.2023 #3 Author

    Svaka cast

    Odgovori

  • SUNCE

    1.6.2023 #4 Author

    Dobro je razvijati rđe ni transport i rečnu infrastrukturu s obzirom na potencijalne koje Beograd ima kao lučki grad.

    Odgovori

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

Biznis.rs newsletter

Prijavite se na biznis.rs newsletter i budite uvek u toku sa najnovijim finansijskim i ekonomskim temama značajnim za društveni razvoj.

Loading...