Popravku liftova moraju da plaćaju i stanari iz prizemlja
10.4.2021 09:01 Autor: Ljiljana Begović 9
Ako živite u višespratnici i to na nekom od poslednjih spratova onda znate koliko je važno da lift uvek bude u funkciji. U većini stambenih zgrada u Srbiji, liftovi su stari i po nekoliko decenija, što znači da im je potrebno redovno održavanje, a u mnogim slučajevima i zamena.
Često se dešava da problemi oko plaćanja popravke ili zamene lifta izazivaju probleme kod stanara, jer oni koji ga ne koriste ne žele da učestvuju u njegovoj popravci.
Prema Zakonu o održavanju stambenih zgrada svi vlasnici stanova dužni su da učestvuju u plaćanju tekućeg i investicionog održavanja, a odluku donosi stambena zgrada saglasnošću većine vlasnika stanova kojima pripada više od 51 odsto kvadrature površine stambene zgrade. Odluka obavezuje sve vlasnike pa i one koji se nisu saglasili za izvođenje predmetnih radova.
Potpredsednik Saveta za liftove pri Privrednoj komori Beograda, Boža Vukašinović kaže za Biznis.rs da je, u skladu sa članom 5. Pravilnika o pregledima liftova u upotrebi, propisano da vlasnik lifta obezbeđuje redovni i vanredni pregled lifta, bezbednu upotrebu, održavanje lifta i spašavanje lice iz lifta.
„Kad su u pitanju stambeni objekti, vlasnik lifta je stambena zajednica. U skladu sa tim stambena zajednica je dužna da održava lift u bezbednom i ispravnom stanju“, objašnjava Vukašinović.
Problem s kojim se suočavaju upravnici zgrada nastaju kada neki stanari odbijaju da plaćaju određenu sumu koja je potrebna da bi se lift ponovo stavio u funkciju. Ukoliko ne pomognu razgovor i ubeđivanje, sledeći korak je Sud.
Postupak pred Sudom pokreću stambena zajednica ili upravnik zgrade. Kada Sud donese rešenje da je nesavesni stanar dužan da plati iznos koji je utvrđen, sledeća instanca je sudski izvršitelj, koji će od stanara koji duguje naplatiti potraživanje komšija. Da bi moglo da se obrati Sudu stanari moraju da za obavljene radove imaju fakturu i fiskalni račun, pošto se popravke koje su obavljene u sivoj zoni ne mogu da se naplate na ovaj način.
Ono što je uglavnom predmet spora je cena izvođenja radova popravke koja može biti i više od 1.000 evra.
Vukašinović kaže i da Zakonom o tehničkim zahtevima za proizvode i ocenjivanje usaglašenosti nije regulisana cena popravke liftova. Cenu sanacije kvara kao i kod automobila na primer, reguliše – tržište.
Stambena zgrada može za popravku lifta angažovati svaku firmu koja ispunjava zakonom propisane uslove.
„Moja je procena da u Republici Srbiji ima više od stotinu firmi koje nude usluge popravke i zamene liftova, iako za sada ne postoji jedinstveni registar ovih specijalizovanih kompanija. Trenutno je, u saradnji sa Privrednom komorom Beograda i svim zainteresovanim subjektima, u okviru Saveta za liftove, pokrenut projekat koji bi, između ostalog, napravio dostupnim registar firmi koje se bave montažom i održavanjem liftova, precizirao oblike licenciranja ovih firmi, program dualnog obrazovanja zainteresovanih učenika za zanimanje montažera, odnosno servisera lifta i slično“, navodi Vukašinović.
Za sada još uvek, prema rečima našeg sagovornika, ne postoji definisan način licenciranja firmi koje ugrađuju i servisiraju liftove.
„Važećim Pravilnikom nije predviđeno licenciranje firmi koje se bave poslovima ugradnje ili održavanja liftova, iako u članu 12. Pravilnika stoji izraz „stručno osposobljena lica“. Koliko sam upoznat, ovo je iz razloga što se ovakvo licenciranje može regulisati samo višim pravnim aktom od Pravilnika, odnosno Zakonom. Predlog za licenciranje firmi koje se bave poslovima montaže i održavanja liftova stajao je u predlogu prošlog Pravilnika o bezbednosti liftova iz 2010. godine“, zaključuje Vukašinović.
Tina
10.4.2021 #1 AuthorTrebalo bi da svi stanari snose troskove odrazavanja lifta u zgradi kojoj zive, bez obzira da li ga koriste ili ne
Po kojoj logici? Ako su u prizemlju i ne koriste lift, šta oni to treba da plaćaju svakog meseca? Da imaju pare, kupili bi bolji stan na spratu. Ali nemaju, pa kupuju naj jeftinije stanove.
2.12.2022 #2 AuthorNema logike da stanari u prizemlju plaćaju svakog meseca uslugu korišćenja lifta.
Nikola
27.12.2022 #3 AuthorItekako ima obavezu. Ovde se ne radi o tome da li imaju ili nemaju novca. Oni su jednako odgovorni za sve zajedničke prostorije i zajedničku imovinu bilo da žive u podrumu ili na 26.spratu. Dakle, sve što se radi, svi plaćaju. Kome se to ne sviđa, proda lepo stan, kupi kuću i sve plaća sam.
Anna
11.4.2021 #4 AuthorNa žalost u mnogim zgradama se javlja taj problem- stanari iz prizemlja i nižih spratova ne žele da učestvuju u popravci liftova niti u popravkama krova. Smatraju da to nije njihov problem, ne shvatajući da je to lift ili krov zgrade u kojoj i ONI žive.
Marta
11.4.2021 #5 AuthorPlacam odrzavanje lifta ,a zivim na petom spratu u zgradi bez lifta 🙂
Irina
11.4.2021 #6 AuthorPa naravno svi treba da placaju
Dika
23.4.2021 #7 AuthorSvi treba da plaćaju održavanje zgrade i liftova, ne bitno na kom spratu žive.
Nina
22.1.2022 #8 AuthorSto se tice liftova moraju svi stanari da placaju lift . I onaj sto se nalali na prvom i onaj na sedmom
Uselio si se u zgradu sa liftom i mora da se placa. Medjutim pojedini stanari nece da placaju lift jer se nalaze na prvom spratu.
srdanovic vera
5.2.2022 #9 Authordosao mi je od Gradskog stambenog stari grad preko Infostana redovan racun 5960 ,oo za odrzavanje lifta i fasade .Da li je to realno? U potanju je lokal u prizemlju.Upravnik je neko od stanara. To je za godinu dana 600 evra.Opstina Stari grad,lokal 97 m2.