Količine proizvoda opadaju, a cene ostaju iste

Kupci ne znaju da postoje jedinične cene jer su namerno sitno napisane

AnalizaLifestyleSrbijaU fokusuVesti

28.4.2021 13:29 Autor: Redakcija Biznis.rs 3

Kupci ne znaju da postoje jedinične cene jer su namerno sitno napisane Kupci ne znaju da postoje jedinične cene jer su namerno sitno napisane
U moru raznoraznih proizvoda u trgovinama nije uvek lako snaći se sa cenama. Kako bismo doneli racionalnu odluku prilikom kupovine, moramo da imamo prave... Kupci ne znaju da postoje jedinične cene jer su namerno sitno napisane

U moru raznoraznih proizvoda u trgovinama nije uvek lako snaći se sa cenama. Kako bismo doneli racionalnu odluku prilikom kupovine, moramo da imamo prave informacije od prodavaca. Tome služi novi pravilnik Ministarstva trgovine o isticanju jediničnih cena koji je stupio na snagu 19. aprila.

Pakovanje čipsa različitih proizvođača, na primer, ima gramažu od 30, 40 ili 50 grama, i svaki različito košta. Kako da znamo koji je čips najjeftiniji, koji najskuplji, a koji srednjeg cenovnog ranga?

To možemo da utvrdimo ako se čips uvek izlaže u standardnim pakovanjima od, na primer, 50 grama ili kada je cena prikazana u odnosu na neku standardnu veličinu, recimo cena čipsa svakog proizvođača na kilogram.

„Isticanje jedinične cene kao obavezu je uvela Evropska unija (EU), a zatim i Republika Srbija kao meru zaštite potrošača kada su ukinuli standardna pakovanja, težine proizvoda. EU je 2009. godine ukinula obavezu da se proizvodi prodaju u standardnim pakovanjima od, na primer, 100 grama ili jedan litar. Ranije je standardna čokolada uvek imala težinu od 100 grama jer je tako bilo propisano“, izjavio je za Biznis.rs Nenad Bumbić iz Udruženja Zaštitnik potrošača.

Kako je objasnio, od 2009. godine proizvođači mogu potpuno slobodno da određuju koja količina proizvoda će se nalaziti u pakovanju. Evropski parlament (EP) smatra da je ukidanje standardnih težina korisno.

„Slobodne nominalne količine povećavaju slobodu proizvođača da obezbede robu u skladu sa potrebama potrošača i povećavaju konkurenciju u pogledu količine i cene“, navodi se u Direktivi EP.

Nestandardno pakovanje – napolitanke od 185 grama – Foto: Miloš Đošić/Biznis.rs

Prema rečima Bumbića, EU je to uradila jer je podlegla lobiranju proizvođača da dodatno manipulišu cenama. Kao primer navodi smanjenje količine proizvoda, recimo čokolade sa 100 na 90 grama, ali da cena ostane ista.

„Ukidanje propisa o standardnim pakovanjima omogućava da se na tržištu pojave manja pakovanja proizvoda prilagođena potrošačima za koje je standardno pakovanje preveliko“, citirao je Bumbić obrazloženje koje je istakla EU.

On dodaje da je sve zavijeno u priču o povećanju konkurencije koja koristi potrošačima, kao i da je neverovatno da niko u EP nije pretpostavio koliko je otvoreno mogućnosti za manipulacije.

„Teško je verovati da je Dukatovo Volim mleko od 965 mililitara plasirano na tržište zbog želje da se izađe u susret potrošačima kojima je standardno pakovanje od jednog litra preveliko. Isto tako kompanija u vlasništvu Pepsija – Marbo product verovatno je smanjila količinu kikirikija u kesici sa 200 na 195 grama, jer puno potrošača smatra da je 200 grama previše, a 195 taman koliko treba. Treba li da uopšte kažem da je cena ostala ista, samo je smanjena količina proizvoda?“, istakao je Bumbić.

Prema njegovim rečima, na policama naših prodavnica ima još mnogo sličnih primera.

„Možete da nađete i napolitanke u pakovanju od 187 grama. Mašine za pakovanje Marbo proizvoda su toliko precizne da mogu da spakuju tačno 42,5 grama kikirikija u kesicu jer nam je valjda 50 grama suviše! Proizvođači su raznovrsnim težinama praktično onemogućili potrošačima da brzo i lako zaključe koji je proizvod jeftiniji“, izjavio je Bumbić.

Foto: Miloš Đošić/Biznis.rs

Ovaj problem ublažen je direktivom EP koja je preneta i na naše pravilnike. „Trgovac je dužan da pored prodajne cene označi i jediničnu cenu za prethodno upakovane proizvode“, stoji u Zakonu o trgovini.

„Jedinična ili referentna cena je prodajna cena obračunata po jedinici mere, na primer, kilogramu i obično je istaknuta ispod prodajne cene. Problem je u tome što je ona gotovo uvek napisana toliko sitnim slovima da je većina potrošača i ne primeti“, objasnio je Bumbić.

On je naveo da trgovci očigledno pokušavaju da izbegnu obavezu isticanja jedinične cene, pa je ona obično namerno napisana toliko sitno, da većina potrošača nije ni svesna da postoje. Zbog toga je potrebno izmeniti Pravilnik.

„Mi kao udruženje potrošača tražimo da se Pravilnik promeni tako da i jedinična cena mora biti iste veličine kao i cena proizvoda. Naravno treba definisati i veličinu cene proizvoda kako bi se trgovcima smanjio prostor za manipulaciju“, zaključio je Bumbić.

  • Dika

    28.4.2021 #1 Author

    Cene jesu sitno ispisane da ih potrošači i ne primete, isto kao i kada su npr. tri ista proizvoda u paketu na akciji, a iste možete kupiti odvojeno za manje novca.

    Odgovori

  • Tina

    28.4.2021 #2 Author

    Dato je na volju trgovcima, slobodno formiranje cena, pa šta je sad tu čudno i neobično

    Odgovori

  • Ljilja

    29.4.2021 #3 Author

    Samo polako i sa digitronom kupovati. Znamo svi da je često artikal na akciji skuplji od onog koji to nije. A odavno jogurt u čaši ima 180 ml umesto 200.

    Odgovori

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

Biznis.rs newsletter

Prijavite se na biznis.rs newsletter i budite uvek u toku sa najnovijim finansijskim i ekonomskim temama značajnim za društveni razvoj.

Loading...