Neophodna dodatna provera, naročito za obveznike poreza na dodatu vrednost

Slanje e-faktura sa pogrešnim podacima problem za povraćaj PDV-a

PoreziPoslovanjeSrbija

28.7.2023 12:22 Autor: Ljiljana Begović 0

Slanje e-faktura sa pogrešnim podacima problem za povraćaj PDV-a Slanje e-faktura sa pogrešnim podacima problem za povraćaj PDV-a
Iako je u početku bilo onemogućeno slanje e-faktura sa pogrešnim podacima partnera, prema rečima poreskih savetnika to je sada moguće. To znači da je... Slanje e-faktura sa pogrešnim podacima problem za povraćaj PDV-a

Iako je u početku bilo onemogućeno slanje e-faktura sa pogrešnim podacima partnera, prema rečima poreskih savetnika to je sada moguće. To znači da je neophodno dobro pregledati fakture koje stižu od dobavljača kako bi se proverili podaci na dokumentu.

Poreznici kažu da je ovo posebno važno za obveznike u sistemu PDV-a, jer u slučaju da su uneti pogrešni podaci na e-fakturi može nastati problem i nemogućnost prava na povraćaj PDV-a po osnovu te fakture.

Slanje faktura kod PDV obveznika putem sistema elektronskih faktura (SEF) podrazumeva da e-faktura ima podatke propisane Zakonom o elektronskom fakturisanju, da sadrži sve elemente koji proizilaze iz obligacionog odnosa i izvršenog prometa, odnosno izvršenog plaćanja, ako se šalje kao avansni račun.

Sa poreskog aspekta i evidentiranja obaveze za PDV, kao i prava na korišćenje odbitka PDV-a, e-faktura mora da ima sve elemente prema članu 42 Zakona o PDV.

Ako se izostavi ili pogrešno unese neki propisani podatak, sa poreskog aspekta ne postoji pravo odbitka PDV-a kod kupca, bez obzira na to da li su ispunjeni uslovi u članu 28 Zakona o PDV, gde bi obveznik imao pravo na odbitak PDV-a shodno prometu koji je izvršen i za koje svrhe.

Foto: Freepik.com

Predsednica udruženja Računovodstvena komora Srbije Snežana Mitrović kaže da pogrešna e-faktura ne bi smela da bude odobrena u SEF-u od strane kupca i to jeste važan kontrolni mehanizam.

“Takođe, PDV obveznik – dobavljač kao izdavalac može nenamerno da unese pogrešne podatke i kada uoči grešku može e-fakturu stornirati i izdati novu. Svakako da mora postojati dodatna komunikacija sa kupcem u tom slučaju, što je jedan od nedostataka SEF-a na koji smo ukazali više puta. Problem je u tome što se stornirana e-faktura ne može ponovo izdati pod istim brojem. Takođe, ne može biti isti ni datum izdavanja. Sve to dodatno remeti propisana pravila u Zakonu o računovodstvu, vezano za rokove izdavanja faktura kao računovodstvenih isprava”, objašnjava naša sagovornica.

Ona navodi da se dodatno ometa hronologija izdatih elektronskih faktura, njihovo evidentiranje u glavnoj knjizi, kao i usaglašavanje sa kupcem.

“To sve uvodi u pravnu nesigurnost, vezano za hronološki niz faktura izdatih putem SEF-a i datum izdavanja. U slučaju storniranja neispravne e-fakture, izdavaoci nove ispravne za dati promet često pribegavaju da zadrže isti broj elektronske fakture i dodaju u nastavku oznaku „kroz jedan“ ili slično. Međutim, ponovo ukazujemo da to ne zadovoljava pravila propisana u Zakonu o računovodstvu vezano za rokove izdavanja faktura”, naglašava Mitrović.

Ona ukazuje na to da ovako propisane evidencije u sistemu elektronskih faktura ne opravdavaju ciljeve reforme, niti unapređuju poreski postupak.

SEF nije u posebnom informacionom sistemu u Poreskoj upravi, nisu unapređene PDV evidencije i nije ukinut Obrazac POPDV, čije ukidanje zahtevamo još od 2018. godine, pa Srbija posebno sada ima najsloženije PDV evidencije na Balkanu i u Evropi. Uvećani su troškovi implementacije ove reforme, usložnjene evidencije i procedure, povećan obim posla i uvedeni u pravnu nesigurnost i zakonski zastupnici i računovođe”, zaključuje predsednica udruženja Računovodstvena komora Srbije Snežana Mitrović.

Nema komentara. Budite prvi koji će ostaviti komentar.

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

Biznis.rs newsletter

Prijavite se na biznis.rs newsletter i budite uvek u toku sa najnovijim finansijskim i ekonomskim temama značajnim za društveni razvoj.

Loading...